Heaven Shall Burn Iconoclast (Part 1: The Final Resistance)

Website : Heaven Shall Burn

Het nieuwe album van Heaven Shall Burn heeft de titel ‘Iconoclast (Part 1: The Final Resistance)’ meegekregen en zal 28 januari 2008 via Century Media Records uitkomen. Dit is inmiddels het zesde album van deze Duitse metalcore formatie, het album werd net als voorgaande releases opgenomen in de Rape Of Harmonies Studios in Tripsis, Duitsland. De eindmix is verzorgd door Tue Madsen. ‘Iconoclast‘ is de opvolger van het in augustus 2006 uitgebrachte ‘Deaf To Our Prayers’.

Volgens de afgedrukte tekst achterop mijn promo zijn Iconoclast’s strijders die werden uitgezonden om de moordenaars van God te veroordelen en te vernietigen. Alle songs op het album vertellen hierbij een eigen verhaal dat geworteld is in de realiteit, echter alle nummers zijn met elkaar verbonden met de rode draad die het verhaal van de Iconoclast’s verteld. Echter volgens enig zoekwerk is een iconoclast in huidig gebruik veelal een persoon die in de ogen van een ander, geen cultuur of kunst kan waarderen; in dit geval synoniem van barbaar of primitieveling. De aanduiding iconoclasme wordt ook gebruikt voor de Beeldenstorm; ook deze ging immers gepaard met het verwijderen van religieuze beelden en afbeeldingen uit de kerkelijke ruimten. De betekenis van de songs wordt overigens volledig uitgelegd in een digitaal overzicht ('Iconoclast Synopsis') dat op een multimedia gedeelte van de cd te vinden is.

Het album opent met het intro “Awoken” een rustig piano riedeltje voorzien van een dreigende keyboardpartij, hiermee wordt je als luisteraar wel even op het verkeerde been gezet als de band uit de startblokken schiet met het volgende “Endzeit” een snelle, agressieve en krachtige song met thrashy gitaren, brute, rauwe zang en worden de songs voorzien van een flinke hoeveelheid melodie. Ook de rest van de songs liggen in hetzelfde straatje, luister maar eens naar het brute “Like A Thousand Suns”, het krachtige, heerlijk hakkende “Forlorn Skies” of “A Dying Ember”. Verder komen we dan nog de uitstekende Edge Of Sanity cover “Black Tears” tegen, het volgende “The Bombs Of My Saviours” begint met een vette dubbele bass partij en raggende gitaren voordat zanger Marcus Bischoff invalt met brute death metal vocals inzet. Alvorens het album wordt afgesloten wordt met het instrumentale “Atonement“ worden we eerst nog verrast met een stukje klassieke violen in de vorm van de song “Equinox” en vormt daarmee een aangename afwisseling op het album waarmee het album al met al zo’n 58 minuten klokt.

Heaven Shall Burn heeft met het nieuwe ‘Iconoclast (Part 1: The Final Resistance)’ opnieuw de stijgende lijn van voorgangers ‘Deaf To Our Prayers’ (2006) en ‘Anigone’ (2004) weten voort te zetten. De zware agressieve, krachtige metalcore voorzien van de nodige death en thrash metal invloeden wordt ook op ‘Iconoclast’ weer met de volle overtuiging gebracht, klasse!!! Het uitstekende artwork werd verzorgt door Bastian Sobtzick (War From A Harlots Mouth) en het album zal tevens als limited editie met DVD uitkomen waarop het complete optreden van de band van het optreden op Wacken Open Air te zien zal zijn. Verder is er via de myspace pagina van de band alvast een voorproefje te beluisteren.

Track List:
01. Awoken
02. Endzeit