Haggard Tales Of Ithiria

Drakkar Entertainment

Website : Haggard

Op 29 augustus zal het langverwachte album ‘Tales Of Ithiria’ van het Duitse Haggard verschijnen via Drakkar Entertainment. Het album is de opvolger van het uit 2004 stammende album ‘Eppur Si Muove’. Met het inmiddels vierde album van de band breekt Haggard met de traditie om over historische figuren te schrijven, ze schreef de band inmiddels twee conceptalbums over Nostradamus en een over Galileo Galilei. In plaats hiervan heeft bandleider Asis Nasseri er voor gekozen om een fantasie verhaal te schrijven dat zich afspeelt in de middeleeuwen in het verzonnen land Ithiria en verteld het verhaal over de strijd tussen het goede en het kwade. Met het verlaten van de historische verhalen heeft de band ook meer de nadruk gelegd op de symfonische arrangementen in de songs, het album is dan ook een stuk bombastischer geworden dan het eerdere werk van de band. De band is immers ooit begonnen als death metal band maar deze invloeden zijn nog slechts waarneembaar in de zangpartijen van de heer Nasseri. Het metal geluid heeft verder plaats gemaakt voor klassieke partijen waardoor het album behoorlijk zware kost is om in een keer te beluisteren. Tussen de songs door wordt het epische verhaal uit de doeken gedaan, deze teksten zijn overigens ingesproken door drummer Mike Terrana (o.a. Masterplan).

Wat betreft de songs op het album, hier moet je echt van houden, er wordt veel gebruik gemaakt van klassieke vrouwelijke zang, dit wordt aangevuld met de diepe grunts van zanger Asis Nasseri en de instrumenten bestaan vooral uit veel bombastische drumpartijen, klassieke arrangementen en orkestrale passages waardoor het album een behoorlijk dosis melodie en harmonie met zich meebrengt dat een beetje in het straatje ligt van een band zoals het latere van Therion. Tijdens het vierde nummer op het album hoor ik behoorlijk wat invloeden terug van Within Temptation ten tijde van het ‘Mother Earth’ album. Verder opvallend detail is de eigenzinnige Mecano cover “Hijo De La Luna” dat in het Spaans betekend “Son Of The Moon” dat de band moeiteloos in het verhaal heeft weten te passen.

Wat betreft deze release, voor mij is dit soort muziek niet weggelegd maar voor fans van neoklassieke muziek en fans van het gothic genre hebben met dit album een zeer mooie aanwinst voor hun verzameling.

01. The Origin
02. Chapter I - Tales Of Ithiria
03. From Deep Within