Grimskunk Fires Under The Road

Silversonic Records / Suburban

Website : Grimskunk

Het album ‘Fires Under The Road‘ van het Canadese Grimskunk ligt sinds afgelopen oktober al in de rest van Europa in de winkels en kwam al ergens in 2006 in noord Amerika uit, waarom dit album dan ook nu pas in Nederland wordt uitgebracht is voor mij een raadsel. De Grimskunk werd in 1998 opgericht uit de overblijfselen van de hardcore formatie Fatal Illness, de band timmert dan ook al een behoorlijke tijd aan de weg. Het debuut ‘Autumn Flowers’ dateert uit 1991 en de jaren daarop bracht de band een aantal degelijke albums uit. ‘Fires Under The Road’ is inmiddels het achtste album van de band en is de opvolger van het uit 2002 stammende ‘The Seventh Wave’, op dit album probeerde de band een nieuwe weg in te slaan maar dit werd niet in dank afgenomen door de fans van de band die het album links lieten liggen.

Met ‘Fires Under The Road’ keert de band opnieuw terug naar de oude sound, luister maar eens naar opener “Psychedelic Wonderdrug”. Ook tekstueel gezien neemt de band geen blad voor de mond zoals goed te horen is tijdens het volgende, uptempo “America Sucks” dat tevens de nodige punk invloeden bevat. Titeltrack “. Fires Under The Road” begint met een rustig deuntje maar gaat al snel over in een degelijke uptempo song die wel wat weg heeft van Suicidal Tendencies, invloeden die ik wel vaker terughoor op het album. Het beginstuk van “Divide & Conquer” doet mij aan de grunge bands van de negentiger jaren terugdenken, maar halverwege gaat de song toch over in wat sneller tempo, met een vette gitaarpartij waardoor de song enorm weet te rocken, klasse. Het volgende “Blown To Pieces” bevat dan weer naast een herkenbaar refrein de nodige jaren zeventig invloeden van de klassieke rockacts zoals Deep Purple en Uriah Heep. Ook de volgende songs op het album bestaat uit zeer degelijke heavy rock songs voorzien van de nodige krachtige gitaarriffs, voorzien van zowel cleane zang als ook enkele hardcore, punk en crossover invloeden van bands zoals Dog Eat Dog en Green Day. “We Are Lords” opent dan weer met een klassiek stukje jaren zeventig rock getint keyboard intro, maar gaat al snel oven in een uptempo song met hakkende gitaarriffs, snelle drumpartijen. Het volgende “Power Corrupts” komen de thrash invloeden enigszins bovendrijven, de song is dan ook een regelrechte live klassieker en zal dan ook garant staan voor een flinke moshpit. Verder weet de band uitstekende rock songs te schrijven, zoals het volgende “Worldly Grace” of het afsluitende “Crazy”, klasse.

Met ‘Fires Under The Road’ heeft Grimskunk een zeer afwisselend album weten af te leven, het gekke is alleen dat ik hiervoor nog nooit van deze uitstekende band heb gehoord ondanks dat dit hun inmiddels achtste album is. De muziek van deze band bevat onder andere punk, thrash, grunge, rock invloeden uit de jaren zeventig en progressieve invloeden, met andere woorden een mix tussen Faith No More, Alice in Chains, Deep Purple, Red Hot Chili Peppers en Green Day. Verder bevat de Canadese release twee nummers in het Frans, te weten “Vive Le Québec Libre” en “Parfait Perdant”, de reden dat deze ontbreken op de Europese release is mij echter ontgaan. Verder is er eigenlijk niks op het album aan te merken, de productie is dik in orde en ook de mix is prima.

01. Psychedelic Wonderdrug
02. America Sucks
03. Wakin' And Bakin'