Greg Howe Sound Proof

Mascot Records

Website : Greg Howe

Greg Howe is een naam die de oude Shrapnel fanaten vast nog wel iets zegt. En van de grote shredders die in n adem werd genoemd met namen als die van Friedman en Gilbert. Ik leerde zijn muziek kennen op een album genaamd "Guitar Masters". Na een tijdje bezig te zijn geweest binnen het metal shredding genre zocht hij een nieuwe uitdaging en stortte zich vervolgens meer op de fusion/jazz kant.

Dit nieuwe album "Sound Proof" bevat een grote dosis fusion/jazz vermengd met rock. Sommige melodielijnen zijn mooi en knap gevonden. Andere partijen zijn vooral knap gevonden maar word ik niet warm of koud van. De techniek wint het nogal eens van de muziek en dat is zonde! In het nummer "Reunion" laten Howe en kompanen zich in met salsa. Het is een moeilijk verteerbaar album waarvoor je een geoefend oor moet hebben. Sommige stukjes klinken als computerpiepjes die je hoort in Super Mario e.d. De andere bandleden krijgen ook voldoende de ruimte om hun kunsten te vertonen en doen dat met verve. De rustige songs als "Morning View" en het jazzy akoestische "Sunset In El Paso" doen het goed als achtergrond bij een romantisch etentje en gaan er hier nog wel in. Dat is  echter wel een erg schrale troost wanneer je een fusion rock album verwacht te gaan beluisteren. De funk, de jazz, de salsa komen allemaal voorbij maar de rock en metal zijn eigenlijk niet vertegenwoordigd.

Dat Greg Howe een begenadigd gitarist is staat buiten kijf. Daarom is het verschrikkelijk jammer dat hij niet wat meer songs maakt met ballen. Het is nu n zware beproeving die zich na meerdere luisterbeurten nog niet heeft ontdaan van dat keurmerk. De combinatie metal en blues die hij voorheen maakte, ligt me al een aantal albums beter en daar gaat "Sound Proof" geen verandering in brengen. (Jaco Dekker)

01. Intro

02. Emergency Exit

03. Tell Me Something Good