Greeley Estates Go West Young Man, Let The Evil Go East

Ferret Music / Suburban

Website : Greeley Estates

Op 5 mei is het nieuwe, inmiddels derde volwaardige album ‘Go West Young Man, Let The Evil Go East‘ van het uit Arizona afkomstige Greeley Estates uitgekomen en is daarmee de opvolger van het in 2006 uitgebrachte ‘Far From The Lies’. Het nieuwe album werd geproduceerd door Cory Spotts (Job For A cowboy, Blessthefall).

Het album opnet met het mid tempo “Blue Morning”, een slepende song met wisselende vocalen, vette, agressieve gitaarpartijen en krachtige drums zoals een goede screamo band betaamt. De band weet ook tijdens de volgende songs de aandacht vast te houden door hier en daar wat interessante afwisseling aan te brengen, zo zijn tijdens het volgende “Go West Young Man” enkele Southern invloeden waarneembaar en wordt er tevens van vrouwelijke vocalen gebruik gemaakt. Het zijn echter de zangpartijen van Ryan Zimmerman die het meeste opvallen, het ene moment lijkt hij normaal te zingen, en niet veel later gaat dit weer over in grillig schreeuwen. Dit wordt echter in vrijwel alle song herhaald en het lijkt er op alsof de band dit in een bepaald patroon doet waardoor het geheel nogal statisch overkomt. Verder zijn song zoals “In The Ashes”, “Let The Evil Go East” en het redelijke up-tempo “I'll Have To Warn You, This Won't Be Quick“ solide songs waarop de band agressie en melodie op de juiste wijze weet te vermengen. Het album wordt afgesloten met het epische “You're Just Somebody I Used To Know”, de song begint een aantal heavy breaks, ronkende gitaren en rollende drumpartijen, na het rustige middenstuk krijgen we vervolgens een degelijke gitaarsolo en een gesproken deel te verwerken waarna de band nog een keer alles geeft tijdens het afsluitende “Open Your Eyes”.

Met “Go West Young Man, Let The Evil Go East” heeft de band een degelijk emo album afgeleverd, fans van bands zoals The Used moeten het album zeker eens gaan beluisteren. Verder is op de myspace pagina van de band de nieuwste videoclip te bezichtigen van het nummer “Blue Morning” deze song is daarmee de eerste single van het album. De clip werd geregisseerd door Daniel Chestnut.

01. Blue Morning
02. Go West Young Man
03. If We're Going Out, Let's Go Out In Style