Grave Dominion VIII

Regain Records / Suburban

Website : Grave

Waren het drie maanden terug nog de landgenoten van Dismember, nu is Grave aan de beurt om alweer hun achtste album uit te brengen. Op 19 Mei zal via Regain Records het toepasselijk getitelde Dominion VIII uitkomen wat weer boordevol staat met death metal zoals we gewend zijn van de heren.

Met een slepende aanhaal begint 'A World In Darkness' en laat horen dat Grave niet aan hun karakteristieke geluid heeft lopen sleutelen. De laagbrommende gitaren, Ola Lindgren's grunt, doorploegende drums, vals gierende solo's: alles is aanwezig. Als het nummer dan halverwege ook nog eens overgaat in een logge stoomwalsmode is het plaatje compleet. Wat dat betreft heeft Grave geen verrassing voor ons in petto met dit nieuwe album. Hoogstens 'Fallen (Angel Son)'s snelle drumpartijen in het begin. Het laatste nummer '8th Dominion' bevat verder nog een spookachtige eindriff die hopelijk verder wordt uitgewerkt op het volgende album. Verder hakt en beukt dit schijfje zoals Zweedse death metal hoort te doen. Ondanks de wat wisselende line-up's van de band leveren ze weer een goede cd af.

Voortuitgang in hun muziek kunnen de heren niet boeken. Wat wel vooruit is gegaan is het prachtige artwork die de hoes siert. Voorlopig een van de beste hoezen die de band in zijn geschiedenis heeft gekregen. Er valt vrij weinig over dit album te schrijven. Grave is Grave, blijft Grave en levert hier wederom een cd af met gewoon kwalitatief goede Zweedse old school death metal. Ben je fan van dit genre, dan kan je dit album blind aanschaffen.

Voor het nummer 'Bloodpath' (dat ook op de promo-myspace te beluisteren is) wordt een videoclip gemaakt. Om dit nummer live te horen moet je echter nog even wachten, pas eind September komen de heren langs in Nederland. Samen met Nile en Belphegor is de band de 25e te zien in Patronaat, Haarlem en de 28e in de Effenaar in Eindoven. (Thomas van Golen)

01. A World In Darkness
02. Fallen (Angel Son)
03. Deathstorm