Grave Robber Be Afraid

Retroactive Records / Music By Mail

Website : Grave Robber

Het nieuwe album ‘Be Afraid” van het uit Indiana afkomstige Grave Robber zal op 7 juli via het Amerikaanse Retroactive Records verschijnen. De band werd in 2005 opgericht en bracht in 2006 de 7” single “Love Hurts” uit via ExAlternative Recordings met daarop een viertal songs. Verder is mij niet zoveel bekend over deze band, via de Grave Robbers myspace pagina kom ik ook niet veel verder dan dat het album is geproduceerd door Tim Bushong.

De band in het begeleidende schrijven van het label omschreven als “Gothic Hard Rock”, angstig stop ik dan ook het schijfje in mijn cd speler met wat komen gaat. Het is dan ook even schrikken als na het intro de band van start gaat met de song “Skeletons”. Dit is geen gothic hard rock maar pure horror punkrock voorzien van de nodige dosis melodie die in het straatje ligt van bands zoals Danzig en de Misfits en dan met name het tijdperk (1997 – 2001) met zanger Michale Graves op zang. De opvallendste song tijdens het eerste deel van het album zijn dan onder meer de songs “Bloodbath” en “Buried Alive” die voorzien zijn van krachtige gitaarpijen en catchy zanglijnen. De songs zijn verder erg herkenbaar en na enkele luisterbeurten blijven de nummers al hangen. Wat verder opvalt is dat de song “Screams Of The Voiceless” muzikaal wel heel erg veel op de oude Misfits song “London Dungeon” lijkt. Verdere uitschieters zijn dan nog onder meer de wat hardere en meer up-tempo songs “Schizofiend” en “I, Zombie” en het melodieuze ““I Wanna Kill You Over And Over Again”. Het album wordt afgesloten door de remix “dance” versie het nummer “Rigor Mortis”, echter waarom dit soort dingen op een album verschijnen blijft voor mij een raadsel.

De band levert met ‘Be Afraid’ een zeer degelijk album, voor fans van Danzig, Rob Zombie en de Misfits met Michale Graves op zang is dit verplichte kost en moeten zeker de myspace pagina van de band eens bezoeken. Mocht Jerry Only voor de opgewarmde hap die momenteel voor de Misfits doorgaan nog eens een live zanger zoeken dan is Wretched van de Grave Robbers de aangewezen persoon.

01. The Exorcist
02. Skeletons
03. Burn Witch, Burn