Gorgoroth True Norwegian Black Metal / Live In Grieghalle

Regain Records / Suburban

Website : Gorgoroth

Moet je dit nu een live-album noemen of niet? Qua geluid is dit album van Gorgoroth overduidelijk een live-album. Echter is het zonder publiek opgenomen dus van enige interactie tussen band en publiek is geen sprake. Laat staan van publiek. Ook de line-up is een nogal vreemde combinatie. Op drums vinden we namelijk Garghuf, een Italiaanse slagman die inviel nadat Kvitrafn uit de band verdween. Alle gitaar en bas zijn gespeeld door Infernus en de vocalen komen voor Ghaal's rekening. Het idee van dit album was om een doorsnede te geven van de catalogus van de band en de beste nummers in een live-setting op te nemen.

Je krijgt dan ook relatief waar voor je geld. Op uitzondering 'Pentagram' na wordt er van elk album van de Noorse heren een nummer gespeeld waarbij 'Antichrist' en 'Under The Sign Of Hell' zelfs toebedeeld zijn met twee nummers. Iets wat vast in de smaak valt bij de wat oudere fans van de band. Alleen van de laatste volledige langspeler, 'Ad Majorem Sathanas Gloriam' is er geen nummer opgenomen, maar gezien de relatieve versheid van deze plaat is dat ook niet nodig. Wat uitdrukkelijk opvalt is de duidelijkheid waarmee Ghaal's vocalen op de voorgrond staan. Nu heeft de beste man een opmerkelijke stem, maar af en toe overheerst het iets te veel en wordt het gitaarwerk wat vergeten in de mix.

Persoonlijk vraag ik mij af wat het bestaan van deze CD rechtvaardigt. Alle nummers staan ook op de bijna gelijktijdig verschenen live-DVD 'Black Mass Krakow 2004'. En hoewel de geluidskwaliteit van deze CD waarschijnlijk superieur is ten opzichte van de DVD geeft de DVD een extra stukje voldoening in de combinatie met de beelden van Ghaal's dodelijk doordringende blik terwijl hij zijn teksten spuwt. Dit effect mis je toch af en toe op de CD. Tevens mist de band door de misschien wat kille en steriele omgeving van een simpele studio het effect van een echte live-plaat. En hoewel dit album strak is ingespeeld haalt het het niet bij de magie van de originele studioplaten, zeker wat betreft de nummers van 'Antichrist'.

Mocht je onverhoopt toch die-hard fan zijn van de band, dan kan je dit schijfje aanschaffen. Maar ik zou het alleen doen als je echt dolgraag je verzameling compleet wil maken want meer dan een paar gepolijste versies van een aantal Gorgoroth klassiekers heeft dit album niet toe te voegen. (Thomas van Golen)

01. Bergtrollets Hevn
02. Destroyer
03. The Rite of Infernal Invocation