Godsplague H8

Stay Heavy Records / Drakar Entertainment

Website : Godsplague

Er is mij niet zoveel bekend over het Finse Godsplague maar toch brengt de band binnenkort haar inmiddels derde album ‘H8’ uit. Het album is de opvolger van het in 2006 verschenen album ‘Triumph’ en zal uitkomen via Stay Heavy Records onder licentie van Drakar Entertainment. Verder vinden we inde gelederen van de band onder meer zanger Nico, voormalig zanger bij de band Drive. Verder speelt gitarist Euge Valovirta nog in de band Suburban Tribe en is drummer Atte Sarkima bekend van zijn bijdrage aan bands zoals Havana Black, Ajattara en Verenpisara is hij tevens tourdrummer bij Amorphis.

Het album opent met het sterke “Zero Tolerance” en kan mij wel bekoren, de heavy metal gemixt met stevige rock en southern invloeden ligt in het straatje van bands zoals Black Label Society, C.O.C, Pantera en Down. Ook tijdens de volgende songs op het album gaat het er stevige aan toe. De songs bevatten dan ook vette downtuned gitaar riffs, krachtige hooks, uitstekende gitaarsolo’s en de zang is dan nog eens voorzien van voldoende melodie en passie. Luister maar eens naar het uptempo “Useless” of nummers als “I Will Break You” en “Timebomb”. Ook de rest van het album bevat een aantal songs die de eerder genoemde ingrediënten bevatten waardoor stil blijven zitten bij een nummer als “4130/Don´t Come Back” dan ook bijna onmogelijk is. Tegen het einde van het album vinden we dan nog het groovy “Under The Fire” dat tevens voorzien is van hakkend gitaarwerk en voldoende melodie. Het enige minpuntje is eigenlijk dat de elf songs op het album nogal kort zijn waardoor het album net niet meer dan achtendertig minuten klokt.

De productie lag in handen van Janne Joutsenniemi die het album een heldere sound heeft meegegeven, de opnamen werden gemaakt in de Sonic Pump Studios & Villa Tikkurila en het album werd gemixt door Nino Laurenne en gemasterd door Svante Forsback. Tot zover de huishoudelijk mededelingen, voor wie de band eens wil beluisteren kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. Zero Tolerance
02. Useless
03. Into Oblivion