Gamma Ray Hell Yeah, The Aweseome Foursome

SPV / Steamhammer Records

Website : Gamma Ray

Afgelopen 27 oktober is de nieuwe live CD en DVD verschenen van het Duitse Gamma Ray via SPV / Steamhammer Records en heeft de titel ‘Hell Yeah, The Aweseome Foursome’ meegekregen. Het laatste live album ‘Skeletons In The Closet‘ van de band is inmiddels alweer vijf jaar oud, dus reden genoeg voor een nieuwe live cd. De opnames werden gemaakt tijdens de Noord Amerikaanse “Majestic tour” te Montreal in 2006. Het album heeft de ondertitel “The Aweseome Foursome and the Finnish Keyboarder Who Didn’t want to Wear His Donald Duck Costume - Live In Montreal”. Dit slaat op het gegeven dat het vierkoppige Gamma Ray tijdens deze tour is aangevuld met de Finse toetsenist Eero Kaukomies, die in zijn thuisland werkzaam is in een Gamma Ray coverband genaamd Guardians Of Mankind.

De geschiedenis van Gamma Ray is bij de meeste metalfans wel bekend, maar alsnog hier de beknopte versie. Nadat Kai Hansen in 1988 de band Helloween verliet, wegens conflicten binnen de band, deed hij eerst wat studiowerk met Blind Guardian. Hierna richtte hij zich samen met Ralf Scheepers van de band Tyran Pace op. Een tweemans project, echter met de toevoeging van Uwe Wessel (bass) en Mathias Burchard (drums) groeide het project uit tot Gamma Ray. Het geluid van de band leek veel op dat van Helloween, op zich niet zo vreemd in aanmerking nemend dat Kai Hansen daar één van de belangrijke componisten was. In februari 1990 werd het debuut album ‘Heading For Tomorrow’ uitgebracht, later in het jaar gevolgd door de ‘Heaven Can Wait’ EP. Op deze EP was de band uitgebreid met de gitarist Dirk Schlächter en Uli Kusch was de nieuwe drummer. De jaren die daarop volgde bracht de band een aantal succesvolle albums uit. Echter na diverse line-up wisselingen besloot zanger Ralf Scheepers de band te verlaten, het vierde album ‘Land Of The Free’ (2005) dat daarop volgde was tevens het eerste met Hansen als zanger. Het album en werd zeer goed ontvangen door zowel de pers als de fans. Na opnieuw enkele line-up wisselingen werd tweede gitarist Henjo Richter aangetrokken waarop een aantal zeer sterke albums volgden, ‘Majestic’ dat verscheen in september 2005 was vooralsnog het voorlaatste wapenfeit van de band want in 2007 verscheen het inmiddels tiende album ‘Land Of The Free – Part II’ van de Duitse power metal band.

Echter de opnames van deze live cd stammen van voor dit album, waardoor dus eigenlijk de meest recente nummers van de band ontbreken, maar niet getreurd want op het tweede schijfje zijn er vier extra songs toegevoegd die opgenomen zijn tijdens de tour ter promotie van het ‘Land Of The Free – Part II’ album. Het album bevat verder werk van het complete oeuvre van de band, echter de tour door Amerika was tevens de eerste keer dat de band daar te zien was waardoor er natuurlijk veel oud materiaal werd gespeeld. Het ‘Majestic‘ album komt er dan ook met slechts twee songs nogal magertjes vanaf. Verder is de setlist uitstekend gekozen, het geluid is prima in orde voor ogen nemend dat de band het complete optreden, zonder erin te knippen op plaat heeft gezet. Natuurlijk bevat de setlist klassiekers zoals “Heavy Metal Universe” dat nogal uitgerekt wordt, maar ook nummers zoals “Land of the Free” en “Send Me A Sign” zijn natuurlijk niet weg te denken. Verder komt ook de Helloween kraker “I Want Out” voorbij. De band is overigens in zeer goede doen en klinkt erg strak, ook zanger Hansen is goed bij stem en ik moet toegeven dat ik bij het beluisteren van deze cd aangenaam ben verast met de geboden kwaliteit.

Verder ziet het artwork van mijn promo exemplaar er al zeer degelijk uit, dus het geheel dat inmiddels al in de winkels ligt zal ook wel zeer goed verzorgt zijn. Al met al is deze dubbel CD een must voor iedere Gamma Ray fan, deze CD mag dan ook eigenlijk niet in de verzameling van de echte powermetal fan ontbreken en is een mooi cadeau voor kerst, klasse.

Tevens is er tegelijkertijd met deze live CD is er ook een live DVD uitgekomen die ook het gehele optreden in bevat Montreal bevat, de review hiervan is hier te lezen.

CD1:
01. Welcome