Funeral As The Light Does The Shadow

Indie Recordings

Website : Funeral

Indie Recordings timmert de laatste tijd goed aan de weg, getuige de 3e promo in 2 weken die ik van ze onder ogen krijg. Ditmaal is het de Noorse doom metal band Funeral. Met al 3 full lenghts en 1 EP, hebben we hier niet te maken met een nieuwkomer in dit genre, maar een band die al zijn steentje bijdraagt in het “funeraldoom” subgenre. En met 8000 verkochte albums van hun vorige cd “From these wounds”, zal deze band dan ook een impact hebben op het hele genre.

Wat horen wij dan op de 5e uitgave van deze Noren? Voornamelijk trage passages met treurige zang, maar dat mag natuurlijk geen verrassing heten! Vergelijk het met My Dying Bride treurigheid, die zich kruist met old school doom metal helden als Candlemass en Solitude Aeternus, waarvan zanger Robert Lowe ook nog een potje meehuilt op “In the fathoms of wit and reason”. Want huilen is het dan ook, niet figuurlijk maar letterlijk. Als je met deze plaat de herfst in wil, vraag ik me af of je de winter haalt. Zanger Frode Forsmo haalt met zijn gedragen en emotionele zang zijn diepste ellende naar boven, en dat wordt prima ondersteund door melancholische blazers en strijkers. In het openingsnummer “The will to die” wordt nog net midtempo gehaald, maar dat daalt al snel naar traag en plechtig, om nog verder af te remmen naar sloom en treurig. Dat de band dit allemaal perfect beheerst is te horen in prima nummers als “The strength to end it” (goh, waar zou dat over gaan?) en “The elusive light”. Stuk voor stuk duren de nummers ook nog eens een minuut of 6, dus de treurigheid blijft je ook nog eens even bij. Beste nummer van dit album is voor mij toch “In the fathoms of wit and reason” waarin er ook nog wat tempo wisselingen voorkomen en ook de gitaarpartijen wat meer naar de voorgrond komen. Eerder genoemde Robert Lowe weet dit nummer ook een lekkere Candlemass achtige sfeer mee te geven,en niet toevallig genoeg is hij sinds kort ook daar zangert. Naar mate het album vordert neemt mijn aandacht ook wat af, want een echte doomie ben ik nu ook weer niet. Kwalitatief kan ik er echter niks op aan merken, het klinkt als een klok, alle instrumenten komen duidelijk naar voren en de zang staat duidelijk goed in de mix.

Buiten het feit dat ik op een regenachtige, katerige zondagochtend meestal helemaal geen trek heb in metal en het liefst nog even lekker in mijn bedje blijf liggen is er niks mis met deze plaat. Voor de doom en trage deathmetal liefhebbers onder ons een aanrader. Ook een aanrader voor de emotjes onder ons, om eens wat echte ellende tot zich te nemen, misschien knappen ze daar wat van op.

Op dit moment is er ook nog geen tour bekend voor deze package, maar ik neem aan dat ze zeker aanschouwbaar zijn op een koude gure herfstige middag in een klein brak zaaltje ergens in een eenzaam dorpje. Doomdancers ga dat zien! (Koos Van Marle)

85/100

01.Those Fated To Fall
02. The Absence Of Heaven