Forcefeed Forcefeed

Rusty Cage Records

Website : Forcefeed

Afgelopen november is het inmiddels derde volwaardige album van het Tilburge Forcefeed uitgekomen via het Nederlandse Rusty Cage Records. Het nieuwe album heeft de gelijknamige titel “Forcefeed” meegekregen en is daarmee de opvolger van het in 2005 uitgebrachte “Stainless”. Ik ben echter verder niet bekend met het voorgaande werk van de band, maar de band op “Forcefeed” laat horen kan mij zeker bekoren. De sound van de band is voornamelijk afgeleid van het nu-metal genre maar het geluid wordt tevens voorzien van enige industrial invloeden en van wat ingewikkeldere structuren.

De band schiet met opener “Grinder” behoorlijk hard uit de startblokken, de song bevat stevige, riffs, beukende basspartijen en is tevens voorzien van diepe grunts die worden afgewisseld met cleane zang in het refrein. Ook tijdens het volgende “Break Away” wordt dezelfde lijn voorgezet en kent de song tevens vele tempowisselingen. “No Answers” begint dan weer met een wat snellere riff om vervolgens heerlijk door te beuken. Ook de rest van de songs zijn voorzien van laaggestemde gitaren, melodieuze refreinen en afwisselende vocalen waardoor Forcefeed zich toch niet echt weet te onderscheiden van de geplaveide paden van het nu-metal genre. Verdere uitschieters op het album is voor mij in ieder geval het thrashy “You Alone”, het up-tempo “The End Of All“ en het groovende “Egotrip”. Verder lijken de nummers onderling behoorlijk veel op elkaar waardoor het geheel niet bijster origineel overkomt of het moet de afsluiter “Aftermath” zijn.

De productie lag in handen van Jochem Jacobs (Textures) die het album van een zware en zuivere sound heeft voorzien. Al met al heeft Forcefeed een degelijke en volwassen plaat weten af te leveren die behoorlijk beukt en tevens voorzien van de nodige groove. Ook het boekwerkje ziet er verzorgt uit en is tevens voorzien van alle teksten. Fans van bands zoals Slipknot, Mudvayne, Chimaira, Dry Kill Logic en American Head Charge moeten dan ook zeker eens de moeite nemen dit album te beluisteren.

01. Grinder
02. Break Away
03. No Answers