Fear My Thoughts Isolation

Website : Fear My Thoughts

Op 18 juli zal het nieuwe album van Fear My Thoughts uitkomen, getiteld ´Isolation´, het album is daarmee alweer de zesde release van onze Duitse vrienden. De band werd in 1997 opgericht en maakte in het verleden gebruik van vele elementen uit alle uithoeken van de metal. Dat de band het afgelopen jaar niet stilgezeten heeft blijkt wel uit het feit dat de voorganger ´Vulcanus´ uit 2007 stamt, echter heeft de band op deze nieuwe plaat het roer gedeeltelijk omgegooid. Met het binnenhalen als vaste kracht van zanger zanger/keyboardist Martin Fischer, die Mathias Ockl al verving tijdens de Hell On Earth tour in 2007 heeft de mix van metalcore met melodieuze deathmetal plaats gemaakt voor meer cleane midtempo metal met hier en daar wat thrash en metalcore invloeden.

Na een kort intro knalt de band er meteen in met het midtempo “The Blind Walk Over The Edge”, de zangpartijen van Martin doen me hier en daar zelf wat denken aan Mike Patton ten tijde van Faith No More. Het volgende “The Hunted” is dan weer een heerlijke up-tempo beuker met brute vocalen die afgewisseld met cleane zang. Ook de volgende song liggen zo’n beetje in het zelfde straatje, harde riff worden afgewisseld met strakke drumpartijen en daaroverheen de zangpartijen van Martin Fiscer die moeiteloos cleane zang weet af te wisselen met brute grunts en screams waardoor de songs een erg aangename afwisseling meekrijgen. Halverwege het album vinden we dan nog wat meer deathmetal georiënteerde songs “Death Chamber” en het snelle “Pitch Black” die wat meer in het straatje liggen van een band zoals Soilwork. Het album wordt vervolgnes afgesloten met twee zeer sterke songs “Creeping Lord” en “Burning The Lamb / The Sacrifice” die beide voorzien worden van vele invloeden uit onder meer old school thrash, death en industrial, “Creeping Lord” bevat zelfs wat progressieve invloeden, klasse!

Met ‘'Isolation’ heeft de band een uitstekend album opgenomen, dat behoorlijk boven de rest van de hedendaagse releases uitsteekt. Het album is afwisselend en zal niet snel vervelen, dit is mede de invloed van zanger Martin Fiscer die de band naar een hoger niveau heeft weten te tillen. ‘Isolation' werd opgenomen onder leiding van gitarist Patrick Hagmann in de eigen Black Halo Studio met assistentie van Daniel Bergstrand (Meshuggah, In Flames, Soilwork, Strapping Young Lad) die de mix voor zijn rekening heeft genomen. Voor degene die niet kan wachten to het album in de winkels ligt kan terecht op de myspace pagina van de band waar het de komende week integraal te beluisteren valt. http://www.myspace.com/fearmythoughts

Dark Tranquility, Poisonblack en Fear My Thoughts zullen in oktober en november onder de noemer Where Death Is Most Alive tour samen Europa trotseren. De bands zullen als eerste op 26 oktober in de Bibelot in Dordrecht spelen en een dag later is de Biebob in Vosselaar aan de beurt

01. Isolation
02. The Blind Walk Over The Edge
03. The Hunted