Faceshift Reconcile

Black Lodge / Suburban

Website : Faceshift

Het Zweedse Faceshift is opgetrokken uit de overblijfselen van de death metalband Eternal Oath, de band waar de heren voorheen niet geheel onverdienstelijk werkzaam waren. Eternal Oath bracht drie albums en een EP uit waaronder het uit 2005 stammende album ‘Wither’. Echter met het schijven van nieuw materiaal voor de opvolger besloot Eternal Oath het bijltje erbij neer te gooien, deze split was echter van korte duur en niet veel later richten de overgebleven leden de band Faceshift op. De muziek die hierna geschreven werd heeft echter niets meer met de voormalige band van doen, Faceshift vertoefd momenteel immers in de meer melodieuze metal hoek met hier en daar wat gothic invloeden.

De sound van het album ligt in het straatje van bands zoals Paradise Lost, Season’s End, Sisters Of Mercy en het wat hardere werk van Depeche Mode, dit wordt mede veroorzaakt door de zangpartijen van Timo Hovinen die wel erg dicht bij het stemgeluid van Dave Gahan komt zoals goed te horen is tijdens het tweede nummer op het album “My Own Demise”. Het volgende “Self-Appointed Victim” is dan weer een regelrechte gothic song. De band weet verder instrumentaal behoorlijk te overtuigen, de riffs zijn krachtig en catchy en Faceshift weet ook op de juiste momenten atmosferische passages door middel van akoestische breaks en keyboards in te passen waardoor het album zeer plezierig om naar te luisteren word. Ook de rest van de nummers op het album zijn verder van hetzelfde constante, degelijke niveau met als uitschieters de songs “Live The Lie”, het epische “The Dark Domain” en “Greater Than I“. Tegen het einde van het album doet de band het met het nummer “Bound” dan nog even wat rustiger aan om het album vervolgens af te sluiten met het wat snellere en epische “Conclusion” dat hier en daar wat aan Katatonia doet denken.

‘Reconcile’ werd opgenomen in het voorjaar van 2007 in de Offbeat Studios en zal binnen enkele weken via het Zweedse label Black Lodge uitkomen. Voor wie niet kan wachten kan op de myspace pagina van de band alvast enkele songs beluisteren.

01. Reality/Fatality

02. My Own Demise

03. Self Appointed Victim