Exciter Thrash, Speed, Burn

Massacre Records

Website : Exciter

Na een hiatus van 8 jaar is hier weer een nieuw album van de Canadese thrashers Exciter. Nieuw sinds hun laatste werk 'Blood of Tyrants' zijn bassist Rob Cohen en zanger Kenny Winter en dus nu ook een nieuwe toevoeging aan de discografie in de vorm van 'Thrash, Speed, Burn'.

Voor het eerst werd er gebruik gemaakt van een digitale studio maar niettemin heeft de band hun rauwe geluid behouden, mede dankzij engineer Charles Fairfield. De productie is dan meteen ook wel iets waar mensen over zouden kunnen vallen. Het behouden van hun geluid is zo goed gelukt dat je bijna het idee krijgt dat het album 20 jaar geleden op een 8-sporen tape is opgenomen. Op sommige momenten merk je duidelijk dat de mix iets sterker had gekund, zeker voor de gitaren. Vooral Kenny Winter's stem is echt goed in de mix gezet. De muziek zou echter iedereen die thrash- en speedmetal een warm hard toedraagt uitermate goed moeten bekoren. Dit schijfje staat bol van de weliswaar niet heel spannende, maar wel ontzettend hard scheurende en beukende metal zoals het vroeger moest. Openingsnummer 'Massacre Mountain', het titelnummer en snelheidsduiveltjes 'Demon's Gate' en 'The Punisher' staan garant voor een flinke trap op het gaspedaal. Misschien is het geen goed idee om dit in de auto te luisteren want voordat je het weet scheur met 200 over de snelweg. Een enorme bak agressie wordt uitgestort over de luisteraar en binnen no time sta je vrolijk mee te headbangen. Is zo'n ultieme rush niks voor je, dan weet Exciter dondersgoed dat ook een iets langzamer tempo nog steeds genoeg is om doeltreffende thrash/speedmetal te maken. 'In Mortal Fear', 'Hangman', 'Betrayal' en ultieme afsluiter 'Rot The Devil King' maken duidelijk dat snelheid niet alles is. De nummers zijn godverdegeten catchy en overal worden we getrakteerd op snerpende solo's van enig origineel bandlid John Ricci. En mocht zelfs dat niks zijn, dan zijn er altijd nog twee langzame, slepende nummers in de vorm van 'Crucifixion' en 'Evil Omen'. In 'Crucifixion' komt vooral Kenny's stem erg goed uit de verf terwijl bij 'Evil Omen' vooral het achtergrondkoortje schittert.

10 nummers en 45 minuten later wordt bij mij de replay-knop ingedrukt. De plaat is allesbehalve modern, nieuw, experimenteel of iets in die zin dat verandering zou kunnen weergeven. Maar de plaat is vooral een ontzettend gave, no-nonsense, old school thrash/speedmetal cd waarvan ik er het liefst nog veel meer zie verschijnen. Er zullen mensen zeuren dat het niet vernieuwend is, dat Exodus veel beter is gaan spelen en dus meer aandacht verdient. Thrash- en speedmetal fetisjisten zoals ik en anderen hebben echter al een hoogtepunt gevonden dit jaar. En het heet Exciter!

01. Massacre Mountain
02. Thrash Speed Burn
03. In Mortal Fear