Evergrey Torn

Steamhammer / SPV

Website : Evergrey

Na inmiddels tien jaar samenwerking met InsideOut hebben de Zweden van Evergrey getekend bij Steamhammer. Niet alleen het oudere werk van deze ‘dark progressive’ metallers zal via dit label uitkomen: eind september ligt ook het nieuwe album Torn in de winkels. Wellicht dat de overstap van label en dit sterke nieuwe album eindelijk voor de ‘grote’ doorbraak kunnen zorgen die deze heren verdienen.

Direct bij opener ‘Broken Wings’ vallen we met de neus in de spreekwoordelijke boter: na een kort intro krijgen we een zware sound met sterke riffs, stevige ritmesectie, sfeervolle toetsen en een sterk refrein voorgeschoteld. Ook ‘Soaked’ begint rustig maar het middenstuk veranderd al snel in dat typische gitaargeluid wat de band op dit album kenmerkt. Het nummer sluit dan weer wat kalmer af en net als je weer een intro verwacht opent ‘Fear’ direct furieus, al blijft het natuurlijk allemaal wel melodieus. Ook de zang van Tom Englund (bij Ayreon liefhebbers waarschijnlijk wel bekent) past er wat dat betreft goed bij: voldoende kracht om te overtuigen maar toch op een cleane manier. ‘When Kingdom Fall’ is wat meer ingehouden qua tempo en moet het meer hebben van een wat epische uitstraling. ‘In Confidence’ en ‘Fail’ hakken er dan weer lekker in met een stevig tempo en prima gitaren.

‘Numb’ heeft wat minder ritme en is wat logger van opzet. Geen schande want ook hier is de melodie sterk. Titelnummer ‘Torn’ is misschien wel het beste bewijs van de kunde maar ook zeker de aspiraties van deze band en doet niets onder voor een grote band als Symphony X. Middels ‘Nothing is Erased’ en ‘Still Walk Alone’ (met ook hier weer heerlijk gitaarwerk) komen we bij sluitstuk ‘These Scars’. Een waardig slotstuk wat in bijna 6 minuten nog even alle kwaliteiten van de band uit de kast haalt. En eentje extra: een klein maar zeer verdiend vocaal gastrolletje van mevrouw Englund.

De heren van Evergrey blijken met Torn overduidelijk in staat een sterk en consistent album af te leveren met een duidelijk herkenbare, stevige sound en sterke songs. Persoonlijk vind ik de productie wel wat erg vol zodat het nogal dichtgesmeerd klinkt. Zeker als je er niet met volle aandacht bij bent wordt het al snel een wat ondoorgrondelijke dikke brei waarin alle nummers een beetje hetzelfde klinken. Zodoende zijn er dan ook diverse luisterbeurten nodig voor je de nuance een beetje gaat ontdekken. Maar goed, muziek als deze is natuurlijk ook niet bedoeld om bij weg te dromen. Voor de liefhebbers is Torn dan ook zeker een aanrader. (Ben Holster)

01. Broken Wings
02. Soaked
03. Fear