Ephrat No One’s Words

InsideOut Music

Website : Ephrat

Op 25 augustus zal het debuutalbum van de Israëlische band Ephrat uitkomen via InsideOut Music, de band is enkele jaren geleden opgericht door mastermind, gitarist en keyboard speler Omer Ephrat. Na het uitwerken van de muziek door Omar in zijn privé studio nam hij contact op met Steven Wilson (Porcupine Tree) waarop deze zichzelf aanbood om de songs van Ephrat te mixen en te masteren. Nadat de songs verder waren uitgeschreven werden de overige bandleden aangetrokken waarop het debuutalbum werd opgenomen. Op ‘No One’s Words’ zijn naast Omar onder meer zanger Lior Seker, bassist Gili Rosenberg en drummer Tomer Z te horen, de laatste is onder andere bekend van zijn samenwerking met Blackfield.
Op het album zijn verder enkele gastbijdragen te horen van Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation) en Petronella Nettermalm (Paatos).

Het album opent rustig met het ruim tien minuten durende “The Show”, een rustige song met een aantal sfeervolle passages, tegen het einde is de song dan voorzien van wat standaard classic rock gitaarwerk, het echte progressieve werk begint pas tijdens het volgende nummer “Haze” waarop we zangers Petronella Nettermalm terughoren waardoor de song wat donkerder klinkt dan de rest van de songs op het album. “Better Than Anything” begint met een akoestisch gitaar en een rustige zanglijn die vervolgens overgaat in een mooie fluitpassage waarna de song wat steviger en krachtiger wordt. Het nummer kent dan ook een mooie opbouw. Het instrumentale “Blocked” is met net geen vijf minuten het kortste nummer op het album en tijdens het daaropvolgende “The Sum Of Damage Done” kunnen we genieten van de zangtalenten van Daniel Gildenlöw die ook de teksten voor de song schreef, klasse. Het afsluitende “Real” duurt dan net geen negentien minuten waardoor de zes songs op het album, op een aantal seconden na, net geen zestig minuten duurt. Nu wil het niet altijd zeggen dat hoe langer de song des te beter de song is maar Ephrat heeft met ‘No One’s Words’ een zeer degelijk album opgenomen. Op het album zijn een aantal zeer degelijke stukken vertegenwoordigd en voorzien van gevarieerde drumpartijen, stevige gitaarpartijen en sfeervolle passages met akoestische gitaarstukken.

Het album werd zoals eerder vermeld gemixt door Steven Wilson (Porcupine Tree) en is van een zeer degelijke kwaliteit. Fans van het rustigere werk van bands zoals Rush, Pink Floyd, Yes, Neil Morse, King Crimson en natuurlijk Porcupine Tree moeten deze band zeker eens een kans geven. Op de myspace pagina www.myspace.com/omerephrat van de band zijn enkele fragmenten van het album te beluisteren.

01. The Show
02. Haze
03. Better Than Anything