Early Grave Tomorrow I Am You

Rising Records

Website : Early Grave

Rising Records houdt kennelijk wel van jonge jongetjes die herrie maken, want net als bij collega-band Many Things Untold is de leeftijd van de heren van Early Grave zo schommelend rond de 18 jaar oud. Niettemin staat er nu al een album op hun naam na een oprichting in 2005 en zijn ze al op tour geweest met bands zoals Mastodon, Drowning Pool en Born From Pain. Het album werd geproduceerd en gemixt door Mark Daghorn in de New Rising Studios en The Red Farm House. Voor de mastering was Dave Aston verantwoordelijk. En wat levert dit dan op voor de jongens uit Peterborough?

Nou, een album als een Zwitsers zakmes eigenlijk. Je hoort er van alles iets in, maar weet op geen enkel van die verschillende muziekvlakken te overtuigen. De basis ligt in de (melodische) death metal met invloeden van metalcore. De opener 'Yesterday' opent dan ook met beukende gitaren en drumwerk. Zanger Jordan Butler schreeuwt niet maar gebruik een meer samengeknepen stem, die heel af en toe in de verte op Chris Barnes lijkt. Niettemin blijft er elke keer weer iets anders in te ontdekken. De bijna country-achtige solo in 'No Excuses', de dichtbijzijnde Deicide-vergelijking vanwege de dubbele laag stemmen en double-bass geweld in 'Dead To Me'. Of bijvoorbeeld de thrashy chops van 'Golden Hearts' dat moeiteloos overgaat in een mosh-gedeelte om daarna toch weer terug te keren naar het oorspronkelijke ritme. Dat is allemaal nog aardig, maar sommige gedeeltes van de muziek mogen ook weggestopt in een doofpot worden. Zo zijn er de afgrijselijk clean gezongen gedeelten waarbij naast Jordan ook nog gitarist Josh en bassist Russ met z'n drieŽn een koortje vormen dat zo lelijk zingt dat mijn kat uit paniek mijn kamer verlaat. Om het nog erger te maken komen deze koortjes overal voor. Wat wel weer positief is, is dat zanger Jordan af en toe stukken tekst zo weet te brengen alsof hij al echt voor een publiek van twintigduizend man staat. Ook sommige andere gedeeltes laten horen dat de jonge band wel degelijk iets kan. Alleen zijn die momenten gewoon dunbezaaid. Voor het grote gedeelte is de muziek erg simpel, en duren nummers veels te lang met dezelfde ongeinspireerde gitaarstukjes.

Je moet een groot fan van het genre zijn om dit echt een goede cd te noemen. Daarvoor zijn de hoogtepunten net wat te klein en te dun bezaaid. En de jongens moeten ophouden met cleane zang. Daar kan het alleen maar beter van worden. Met een beetje geluk wordt deze deathmetalcore-hybride ooit nog eens wat. Maar het eerste album is in ieder geval alles behalve een schot in de roos. (Thomas van Golen)

01. Yesterday

02. As Thick As Thieves

03. Golden Hearts