Don Airey A Ligth In The Sky

Mascot Records

Website : Don Airey

Wie kent Don Airey niet, momenteel werkzaam als keyboardspeler bij de Deep Purple waar hij sinds 2003 de legendarische Jon Lord vervangt. Echter zijn eerste professionele stappen in de muziek deed hij met een eigen bandje vanaf 1972. Zijn doorbraak komt echter door het toetreden tot Cozy Powell’s Hammer. Na een doortocht bij Gary Moore treedt hij toe tot Ritchie Blackmore's Rainbow en speelt hij mee op het debuutalbum van Michael Schenker en Cozy Powell's soloalbum 'Over The Top', waarop hij een bepalende rol speelt als ook op ex-Black Sabbath zanger Ozzy Osbourne's album ‘Bark At The Moon’. Begin de jaren 90 stopt Airey met toeren omwille van de ziekte van zijn zoon, hij blijft echter wel nog (veel) sessiewerk verrichten. In 1996 krijgt hij weer zin in toeren en gaat hij op tournee met E.L.O.(Electric Light Orchestra waar hij Lou Clark vervangt. Bij diens terugkeer werkt hij regelmatig met Uli Jon Roth tot hij toetreedt tot Company of Snakes. In 1997 werkt hij mee aan het Eurovisiesongfestival met de winnende groep Katrina and the Waves en dirigeert er ook het orkest tijdens hun uitvoering van "Love Shine a Light", waarvoor Airey ook de orkestratie deed. Verder was don onder andere te horen op albums van bands en artiesten zoals Cozy Powell, Black Sabbath, Judas Priest, Gary Moore, Thin Lizzy, Whitesnake, Brian May, Bruce Dickinson en nog vele anderen.

Op 22 februari zal dan uiteindelijk het tweede soloalbum via Mascot records uitkomen en is daarmee de opvolger van het inmiddels twintig jaar oude ‘K2 - Tales Of Triumph And Tragedy’. Het nieuwe album heeft de titel ‘A Light In The Sky’ heeft meegekregen en waarop Don wordt bijgestaan door twee verschillende ritme secties, een met o.a. bassist Laurence Cottle en  drummer Darrin Mooney (Primal Fear, Garry Moore) en de ander bestaand uit bassist Chris Childs en drummer Garry James van de band Thunder.

Het album opent met een kort instrumentaal intro, gevold door het eveneens science fiction achtige en zweverige, instrumentale “Ripples In The Fabric Of Time” dat meteen een van de sterkste nummers van het album is. Het volgende “Shooting Star“ is het eerste nummer waarop Don gebruikt maakt van de zangkunsten van Carl Sentance, en deze doet dit zeker niet onverdienstelijk. Het nummer ligt in het straatje van Don’s huidige werkgever Deep Purple en zou zeker niet misstaan in het repertoire van deze band. Vervolgens krijgen we opnieuw twee instrumentale songs voorgeschoteld, de nadruk ligt natuurlijk op de keyboard partijen van de heer Airey zelf, maar ook de rest van de muzikanten leveren hier een uitstekende prestatie, vooral het duel tussen Don en bassist Laurence Cottle tijdens “Space  Troll Patrol” is van grote klasse. Het uptempo “Endless Night” wordt opnieuw gezongen door Carl Sentance, echter het volgende nummer is een heel ander verhaal. De uit de jaren vijftig stammende cover “Rocket To The Moon“ (in der tijd gezongen door Moon Mullican) word vertolkt door drummer Harry James. Op zich best opmerkelijk en het eindresultaat mag er dan ook best zijn. De enigszins progressieve ballad “Love You Too Much“ wordt vervolgens gezongen door de eveneens van Thunder afkomstige zanger Danny Bowes. Verder komen we dan nog enkele instrumentale songs tegen zoals “Into Orbit” waarbij een gastrol is weggelegd voor violiste Lidia Baich om vervolgens bij het uitstekende, ruim zeven minuten durende “A Light In The Sky (Pt. 2)” aan te komen waarbij de zangpartijen opnieuw sterk vertolkt worden door de heer Sentence. Verdere uitschieter is dan nog het afsluitende “ Lost In The End Of Time”.

Met ‘A Light In The Sky’ heeft Don Airey uiteindelijk zijn tweede soloalbum afgerond, het album is opnieuw een conceptalbum geworden. Volgens eigen zeggen is Don van kinds af aan door astronomie gefascineerd, dit is dan ook het centrale thema van het album en tijdens een aantal songs goed terug te horen en met een totale speelduur van zo’n zestig minuten heeft Don een zeer degelijk album afgeleverd. Het album bevat voldoende spannende momenten tijdens de instrumentale songs en tevens bied het album voldoende afwisseling en straalt de spelvreugde ervan af. De songs met vocalen overtuigen echter het meest, en doen bij vlagen denken aan bands zoals Whitesnake en Rainbow en het eerder genoemde Deep Purple, klasse.

01. Big Bang

02. Ripples In The Fabric Of Time

03. Shooting Star