Devian God To The Illfated

Na het debuut van Devian in 2007 genaamd ‘Ninewinged Serpent’ en een grote Europese tour met Poolse death metal gigant Vader is de blackened death/thrash band terug in haar gelederen. Het furieuze tweede album zal worden genaamd ‘God To The Illfated’ en zal verkrijgbaar zijn vanaf medio december. De twee voormalige leden van Marduk hebben besloten met Devian niet simpelweg de style van Marduk over te nemen maar een nieuwe weg in te slaan. De weg die zij met ‘God To The Illfated’ betreden is een combinatie van melodie en agressie. De band is duidelijk beïnvloed door vele grote blackened thrash en death metal bands.

Devian 2008

De muziek van Devian zou je kunnen beschrijven als een stoofpot. Maar dan een stoofpot van death-, thrash- en black metal. Eigenlijk doet het geheel voornamelijk aan als thrash overgoten met een melodieuze saus, maar de duidelijke black metal invloed komt naar voren door het karakteristieke geluid van Legion’s vocalen. Het stemgeluid van Legion brengt voornamelijk haat naar voren wat zo karakteristiek is voor black metal, dit geeft het geheel een wat kwaadaardige uitstraling. Wat er in vele nummers duidelijk naar voren komt zijn de melodie lijnen. Deze worden afgewisseld met tempo wisselingen die naar mijn mening de tracks niet onderuit halen. Het geheel loopt goed in elkaar over en de tempowisselingen verlopen allemaal vloeiend. De track “South Of Halo” is hier een goed voorbeeld van. Het album bevat over het algemeen strakke riffs die naar mijn mening het meeste weg hebben van thrash en de vroege death metal. Ik denk hierbij aan bands als Morbid Angel en Possessed aangezien in die tijd death en thrash nog aardig gelijk liepen.

Wat mij vooral opviel aan dit album is de snelheid van de songs. Er zijn op dit moment vele bands in de omloop die zo snel mogelijk proberen te spelen om te laten zien dat zij hun instrumenten beheersen. Bij Devian is dit echter niet het geval. Zij houden tempo’s aan die een bepaalde aantrekkingskracht hebben en de songs meer kracht geven. De opener “Mask Of Virtue” is hier een briljant voorbeeld van. Het tempo is naar thrash begrippen niet echt snel maar knalt er wel lekker in en blijft goed hangen. Dit tempo wordt overgoten met een melodieuze ragout die het nummer meer kracht en intensiteit geven. In het gehele album komt deze mix goed uit de verf. De bandleden lijken duidelijk een sfeer te creëren met de ritmes en ondersteunende melodieën. Zo zijn er tracks die voornamelijk worden voortgebracht door het melodieuze stuk, maar ook zijn er nummers die voortborduren op een cathy thrash riff ondersteund met melodie. Kort gezegd: de bandleden hebben tezamen genoeg inzicht om van zichzelf te weten welke aspecten zij samen moeten brengen om een knallend en melodieus album uit te brengen. Devian staat compleet los van Marduk ook al is de stem van Legion zo herkenbaar, de muziek is niet te vergelijken. Een goede tweede schijf van een band met de wil en potentie om door te gaan en misschien een opzichzelfstaand icoon te worden zoals Marduk dat was toen de heren daar nog deel van uitmaakten. (Frank de Vreugd)

Score: 85/100

01. Mask Of Virtue
02. Assailant