Deranged The Redlight Murder Case

Regain Records / Suburban

Website : Deranged

Deranged uit Zweden gaan al een redelijke tijd mee. Al in 1991 zag de band het licht. Nu 17 jaar en 7 albums verder zijn we aanbeland bij 'the Redlight Murder Case'. Niet onbelangrijk is hierbij dat Deranged is overgestapt van Listenable Records naar het immer groeiende Regain Records.

Opener 'Watch Me When I Kill' laat al meteen horen wat er de komende 35 minuten gaat spelen. Gewoon een vette pot death metal. Nog niet zo old school als sommige andere bands uit Zweden, maar het beukt en ragt gewoon lekker door met hier en daar een gitaarsolo. De nummers zijn niet geschreven op hypersnelheid zoals sommige bands interessant vinden (hoor ik daar Vital Remains?), en echte veel blastbeats zijn dan ook niet te horen. Dat komt de nummers erg ten goede, want hoewel af en toe het gaspedaal wordt ingedrukt (tijdens 'Death Walks On High Heels' en 'Strip Nude For Your Killer' bijvoorbeeld) blijft het door het normale up-tempo een heerlijke plaat om naar te luisteren. Er is goed gebruik gemaakt van de paar rustpunten in sommige nummers (of in het geval van 'The Killer Wore Black Gloves' een vrij rustig mid-tempo nummer) die geboden worden, om zo wat extra kracht bij te zetten daarna. De riffs die gebruikt worden zijn wat repeterend, maar gelukkig wel goed en catchy.

Teksten waren helaas niet voorhanden, maar gezien de titels van de nummers kunnen we uitgaan van verhalen over de moord op prostituees, wat natuurlijk onmiddellijk aan de verhalen omtrent Jack the Ripper doet denken. Of dat ook daadwerkelijk de inspiratiebron is geweest, is moeilijk te zeggen. Maar het moord-ingrediënt in de teksten is in de geschiedenis van Deranged niks nieuws.

Geproduceerd in de Berno Studios is het geheel prima neergezet op plaat. Geen enkel instrument is slecht te horen of te hard in de mix gezet, wat dit 35 minuten tellende schijf een plezier maakt om naar te luisteren. Hoewel de gitaren dus nog lang niet zo zompig zijn als een Entombed of een Grave, is het wel prima death metal uit Zweden dat hier zijn moorden aan ons verteld. (Thomas van Golen)

01. Watch Me When I Kill

02. Strip Nude For Your Killer

03. Gently Before She Dies