Demiurg The Hate Chamber

Mascot Records

Website : Demiurg

Zo begin 2007 kwam Demiurg met het eerste schijfje op te proppen, welk toen ook al besproken werd op deze website. De cd werd goed ontvangen hoewel het nieuwe project van Rogga Johansson nog een beetje onbekend was. Met de tweede plaat zal dat al minder gebeuren, zeker gezien nu ook super drummer Ed Warby (Gorefest, Hail of Bullets) is ingelijfd. Hierdoor kon Dan Swanö zich concentreren op de gitaars, keyboards en ook deze plaat weer een monsterlijk vette mix te geven. Wat dat betreft niks nieuws: waar Dan Swanö achter de knoppen zit komt de cd er drie keer zo dik uit.

Ook deze nieuwe plaat van de heren staat weer bomvol death metal. Nog niet zo old school als Rogga's andere band Ribspreader, maar af en toe komt het in de buurt (bijvoorbeeld bij 'Cremated Lies The Day', 'The Terror Before Sleep' en 'World Destroyer'). Daarnaast is er wel ruimte op de plaat voor ook wat meer variatie. 'Wolves At The Gates' begint vrij rustig met een startende solo en keyboards, om vervolgens lekker door te walsen. 'The Apocalyptic' kenmerkt zich door een rustig refrein en Rogga's gebruik van een ander stemgeluid dan zijn standaard grunt. Rogga's grunt klinkt nog steeds goed, hoewel de vergelijking met Mikael Åkerfeldt wel eens wil opduiken. Maar dat kan je niet iets negatiefs noemen. 'Opus Morbidity (City Of Ib pt. III)' start zelfs met een pianoriedeltje en spookachtig intro om daarna lekker door te gaan in een gitaargedreven nummer. Het is een vervolg op de twee eerdere City of Ib nummers die op de eerste plaat 'Breath of the Demiurg' stonden. Ging het daar nog om de stad Ib met haar oude inwoners en sloot het af met de komst van dood en vernietiging, staat in pt. III de vernietiging van de inwoners centraal. Meest verrassende nummer van het album is echter ongetwijfeld de afsluiter 'Cult of Dagon'. Het is een nummer van epische proporties met meer dan 7 minuten speeltijd. Het nummer start langzaam, en er vind een wisselwerking plaats tussen enerzijds Pär Johansson (Satariel) die de cleane vocals voor z'n rekening neemt, en Rogga die zijn deel grunt. Halverwege het nummer komen we nog een stukje zang voorbij, waarna het nummer weer langzaam verder gaat, en weer terugkomt bij de wisselwerking tussen Pär en Rogga. Een mooie afsluiter voor een opperbeste plaat.

De plaat bevat alles wat nodig is om dit een juweeltje te maken. Echte old school nummers, epische nummers, en gewoon steengoede death metal. Alle bandleden blinken weer uit. Rogga en Dan komen met prima riffs aanzetten, Johan Berglund, duidelijk hoorbaar beinvloed door Death en Sadus, komt met prima baswerk aanzetten (vooral goed hoorbaar op afsluiter 'Cult of Dagon'). En Ed zet zoals we gewend zijn weer een goede prestatie neer op de drums. Gecombineerd met de loeizware en moddervette mix is dit zeker een plaatje om naar uit te kijken. De plaat komt uit op 28 April via Mascot Records. (Thomas van Golen)

01. Resurrecting The Rotten (Flesh Festival pt. II)
02. Cremated Lies The Day
03. The Terror Before Sleep