Darkthrone Dark Thrones & Black Flags

Peaceville Records / Suburban

Website : Darkthrone

Een jaar later, een nieuw Darkthrone album. De heren Nocturno Culto hebben kennelijk een enorme berg inspiratie opgedaan met hun switch naar hun nieuwe geluid. Het scheelt dan natuurlijk ook dat ze nooit live spelen, waardoor er altijd minstens een heel jaar beschikbaar is voor de heren om te composeren en weer een nieuw album op te nemen. Zoals gewoonlijk is het album opgenomen in de eigen Necrohell 2 studios en is de voorkant weer getekend door Dennis Dread. De mascotte, Mr. Necro, heeft deze keer een patch van Nocturnus op z'n jas zitten, een Amerikaanse death metal band.

Zoals al duidelijk staat aangegeven op alle info-sheets hebben de heren deze keer alles gedeeld. Fenriz speelde af en toe gitaar, en Nocturno Culto zong weer nummers, of schreef deze keer zelfs de teksten naast de muziek. Hierdoor is het een afwisselend album geworden. Maar ook doordat de stijl van de twee ook gewoon duidelijk te onderscheiden is. Na 1 luisterbeurt is al duidelijk wie welk nummer geschreven heeft omdat degene die het heeft geschreven er ook op zingt. Dat maakt het onderscheid makkelijk. Fenriz heeft vijf nummers geschreven, waaronder het instrumentale 'Dark Thrones and Black Flags'. 'The Winds They Called The Dungeon Shaker' is net zoals de opener van het vorige album een van de beste nummers en ook nog relatief serieus qua opzet. Weer wordt er een ijzersterke riff gebruikt om het nummer in te leiden. 'Hiking Metal Punks' is qua opzet en zang veel simpeler. Over een simpel polka-ritme 'zingt' Fenriz over het lopen in de bossen. Dacht je dat dit nummer niet zo serieus was, luister eens naar 'Hanging Out in Haiger'. Fenriz klinkt hier zo over de top dat het lijkt alsof hij dronken het nummer heeft opgenomen. 'Dark Thrones and Black Flags' is een langzaam instrumentaal nummer met maar twee riffjes over rollende drums heen en simpelweg niet zo interessant. 'Witch Ghetto' neigt weer wat meer de black metal kant ook maar is ook wederom lekker simpel met polka-ritmes en solo's! Niks mis met polka-ritmes. Nocturno Culto gebruikt ze echter minder op zijn vijf toevoegingen. 'Death of All Oaths (Oath Minus)' klinkt door zijn raspende stem ook meteen anders en vooral duisterder. 'Blacksmith of the North (Keep that Ancient Fire)' is een relatief langzaam nummer maar wel met pakkende gitaren. Dit geldt helemaal voor 'Norway in September' en 'Grizzly Trade' wat dan ook de hoogtepunten zijn van het album. Goed uitgedachte composities waarbij de band wisselt tussen polka-ritmes en slepende melodieŽn. Vooral 'Grizzly Trade' munt hierin uit en in het neerzetten van een lekker ijzige sfeer. Ook zijn laatste nummer 'Launchpad To Nothingness' voldoet hieraan en laat zien dat de beste man bijzonder goed weet wat hij doet.

Zijn er dan ook minpuntjes? Ja, die zijn er. De nummers lijken af en toe qua gitaar net iets teveel op elkaar, waardoor onderscheid niet altijd even duidelijk is. Fenriz zingt af en toe net iets te debiel om er gemakkelijk naar te luisteren. Maarja, dat is volgens hem echt trui en verantwoord. En het album mist gewoon net die schwung die er op F.O.A.D. Wel op zat. Geen slecht album, maar de volgende keer kan het naar mijn idee beter, want er zit meer in.

Het boekje is deze keer nog dikker dan de vorige en bevat wederom foto's van de beide heren in het wild tussen de bomen en meren. Ook de ideeŽn achter het creŽren van de nummers staan hierin, hoewel Nocturno z'n teksten heeft weggelaten. Ook uitermate belangrijk is weer de lijst met aanraders aan het einde van Fenriz, welke weer enkele interessante bands en albums bevat. Deze keer ken ik bijna niks behalve... Neerlands trots The Devil's Blood. De band valt kennelijk ook erg in de smaak in Noorwegen. Kennelijk heeft de band nu wel wat meer internet omarmt aangezien we worden doorverwezen naar de officiŽle myspace om meer bands te ontdekken. (Thomas van Golen)

01. The Winds They Called The Dungeon Shaker
02. Death Of All Oaths (Oath Minus)
03. Hiking Metal Punks