Dark Fortress Eidolon

Website : Dark Fortress

Het Duitse Dark Fortress is lekker bezig. In 2006 kwam het goed ontvangen 'Séance' uit. 2007 was natuurlijk het jaar waarin er wat extra bekendheid werd opgedaan doordat gitarist V. Santura op tour ging met keizers Celtic Frost op hun 'Monotheist'-promotietour. En al weer in begin 2008 heeft de band een nieuw album uit, ‘Eidolon’. En dat zelfs terwijl er na het vorige album afscheid werd genomen van vocalist Azathoth. Vervanging werd gevonden in de vorm van Morean, gitarist van de death/thrash band Noneuclid en een goede bekende van de band. En zo kwam het dat we in Februari al weer nieuw werk van de Duitsers mogen aanschouwen met, niet heel verrassend, een gastbijdrage van Celtic Frost's Tom G. Fischer.

Allereerst even iets over het tekstuele concept. Want dit is erg belangrijk bij dit album, en ook zo uitgewerkt dat het de aandacht verdiend. De titel van de plaat is ‘Eidolon’, wat een Grieks concept is van een astrale dubbelganger van een levend wezen of een 'spiegel'. Het concept beschrijft een magisch spiegelritueel waardoor een persoon terwijl hij zich in een trance bevindt een nieuwe dimensie kan binnentreden doordat het oppervlak van de spiegel als poort wordt gebruikt. Het gehele album beschrijft dan ook de initiatie, dehumanisatie en onaardse reïncarnatie van een ontstijgende ziel door middel van spiegelmagie en astrale projectie. Zo, zoveel moeilijke woorden heb ik nog nooit gebruikt in een review. Niettemin is dit het concept van de plaat, verdeeld in drie delen. De eerste drie nummers beschrijven het oproepen van de wezens uit de andere dimensie. Nummer vier tot zes beschrijft het proces van dehumanisatie en de laatste drie nummers vertegenwoordigen de reïncarnatie aan de andere kant van de spiegel.

Is dit allemaal te ingewikkeld? Geen probleem, er is ook altijd nog de muziek. Zoals men al weet uit de beschrijving van Séance speelt Dark Fortress black metal met invloeden van zowel oude als nieuwe bands. In tegenstelling tot vorig album is een 20 minuten durend ambient-nummer als 'Requiem Grotesque' weggelaten en krijgen we hiervoor gewoon 9 nummers die wat mij betreft een hoogtepunt op de carrière van deze Duitsers zijn. De nummers zijn stuk voor stuk met aandacht voor detail geschreven. Hierdoor zal geen van de nummers gaan vervelen. De koude en angstaanjagende riffs van Eidolon's voorganger zijn nog niet verdwenen. Zanger Morean is zeker geen onbekwame pief. De beste man beschikt over een veelzijdig stemgeluid en weet dit dan ook optimaal te gebruiken. Opener “The Silver Gate” geeft al een goed overzicht van wat we kunnen verwachten: interessant riffwerk, pompende drums en een goed gedoseerd gebruik van keyboards. Zanger Morean laat hier horen dat hij zowel met uiterst effectief screamen kan omgaan, als een wat lagere, grunt-achtige vocaalgebied. “Baphomet”, het nummer met Tom G. Fischer is het schoolvoorbeeld van hoe een band een nummer zou moeten schrijven. Niet teveel herhalen, een stuk blasten, een stuk thrashy en het gedeelte met Tom op zang zou zo uit de pen van de man hemzelf zijn gekomen. Een langzaam ploegend stukje met Tom's dragende stem eroverheen. Slotnummer “Antiversum” heeft een spookachtig refrein waardoor we ons afvragen of deze transformatie wel zo prettig is, en laat ons dan in de duisternis achter.

Dark Fortress levert met ‘Eidolon’ een van de betere platen van 2008 af. Een spookachtige tocht door een spiegelwereld valt de luisteraars ten deel, gevuld met kwalitatief hoogstaande black metal. Met een tour door heel Europa op komst, met support van Helheim en Vulture Industries, kan het pentagram van deze Duitsers alleen maar rijzende zijn. (Thomas van Golen)

01. The Silver Gate

02. Cohorror

03. Baphomet