Cronian Enterprise

Indie Recordings

Website : Cronian

De reeks releases die op mijn bureau verschijnt van Indie Recordings eindig momenteel even met “Enterprise” van Cronian. Dit is het tweede album van dit duo, waar de muziek me meteen al deed denken aan Borknagar en Vintersorg. Dus wat schetst niet mijn verbazing? Het gaat hier om een project van Oystein Brun (Borknagar) en Andreas Hedlund, beter bekend als Mr V. van Vintersorg.

Deze twee invloeden blijven dan ook het  hele album dik en dik aanwezig. Van het eerste nummer “Diamond Skies” tot aan afsluiter “End(durance) part II”. Het is orkestrale progressieve (black) metal, die zich niet in een simpele luisterbeurt laat pakken en begrijpen. Opgenomen in de thuisstudio van Vintersorg en gemixt door Dan Swano (ja hij weer) klinkt deze cd als de spreekwoordelijke klok en dat kan dit soort muziek goed gebruiken. Lekker helder geproduceerd, zonder al te veel effecten of zompigheid, en dat draagt wel bij aan de toegankelijkheid van de muziek. Mr V wisselt zijn scream zeer regelmatig af met gedragen cleane vocale, zoals we die ook wel kennen van een andere vreemde eend, Bal Sagoth. Ik denk dat je daar ook de links en de vergelijkingen moet zoeken, bij de vreemde eenden in de bijt. Het blijft een ingewikkelde cd, waarin klassieke passages en echte metal elkaar afwisselen. Ondanks het feit dat dit zeker geen slechte band of cd is, lijkt me dit meer wat voor de liefhebber dan voor mij. Mensen die dus van Vintersorg, Borknagar en of Bal Sagoth houden, kan ik deze cd zeker aanbevelen, of de lui die eens wat anders willen dan standaard black. Ik vrees dat deze cd bij mij nog wel in de kast blijft, maar dat ligt meer aan mijn eigen kortzichtigheid. (Koos Van Marle)

70/100

01. Diamond Skies
02. Arcades