Coerced Into Battle Enemy Mine

Rising Records

Coerced Into Battle

Op 7 november zal het debuutalbum ‘Enemy Mine’ van het uit Oakland, Californie afkomstige Coerced Into Battle uitkomen via Rising Records. De band nam het album geheel in eigen beheer op en ook de productie werd niet uit handen gegeven, vervolgnes kwam het album eind 2007 in eigen beheer uit. De band wist echter ook de aandacht te trekken van Rising Records waardoor het album wereldwijd verkrijgbaar zal zijn.

Het album opent met het erg brute “Erase The Mind”, een uptempo song met death, thrash en hardcore invloeden. Wat vooral opvalt zijn vette riffs en de thrashy gitaarpartijen, maar wat wil je met een band uit de buurt van de befaamde Bay Area. De zang van Chris White is echter wat meer metalcore gericht. Ook het volgende “Constructing A Demon” kent dezelfde ingrediënten, beukende gitaarpartijen en krachtige zangpartijen die ondersteunt worden door snelle drumbeats. Met het akoestische “The Addictions Dirge (Part 1)” kent het album een eerste rustpuntje, vervolgens beukt de band onverstoorbaar voort met de titeltrack “Enemy Mine”. De haat en agressie druipt van de songs af, echter het enige nadeel van de songs op het album is dat ze qua tempo en structuur nogal op elkaar lijken. Het album wordt afgesloten met het sterke “As The Light Fades”, opnieuw een song die is voorzien van beukende ritmes en waar de agressie vanaf knalt.

Al met al zal de band het live waarschijnlijk zeer goed doen en wanneer de band in de buurt is ga ik zeker eens de moeite nemen om de band te bekijken. Fans van bands zoals As I Lay Dying, Cataract, Chimaira en Devildriver moeten deze band zeker eens een kans geven.

01. Erase The Mind
02. Constructing A Demon
03. The Addictions Dirge (Part 1)