Codeon Source

Stay Heavy Records / Drakar Entertainment

Website : Codeon

De Finse band Codeon bracht eerder twee demo’s uit. De laatste van de twee (On My Side) werd door Dies Irae Records opnieuw uitgebracht en zodoende maakten heel wat mensen in rap tempo kennis met deze band en waren goede kritieken hun deel. Meteen hierna werd er aangevangen met het schrijven van nieuw materiaal en dat materiaal is nu verschenen op deze eerste full length CD ‘Source’. Dit materiaal werd overigens al in 2005/2006 geschreven. Er vond een wisseling plaats achter de drums en naast nog wat andere zaken duurde het dus wat langer voordat dit album af was. Gelukkig hebben ze het karwei afgemaakt. ‘Beter ooit dan nooit’.

De muziek ligt wederom ergens tussen Arch Enemy en Children Of Bodom (laatste ook vooral door de Alexi-achtige solo’s). Wederom petje af voor de gitaristen die echt voor veel vuurwerk zorgen. Daarnaast horen we ook wel wat oude At The Gates terug in hun muziek. Geen echte verrassingen dus ten opzichte van vorig werk en dat is nou net de kracht van deze band. In plaats van je proberen te vernieuwen en mee te gaan in allerlei nieuwe golven, bij je leest blijven en doen waar je goed in bent! Tien nummers die in drie kwartier uit je boxen knallen waarin een bonte mix van groove en snelle stukken je deel zullen zijn. Alleen het drumgeluid had wel wat vetter mogen zijn. Dat is ook het enige minpuntje van deze CD.

Resumerend kunnen wij concluderen dat Codeon een band is die een mooie toekomst te wachten staat. Natuurlijk kun je een aantal muzikale delen terug herleiden naar Bodom, Arch Enemy en Nevermore en kun je bovenstaande mening makkelijk weerleggen door te zeggen dat ze niet origineel klinken. Ondanks dat ze niet altijd origineel zijn, staan ze wel een partij muziek te maken waar je niet omheen kunt. Een band die zeker in de smaak zal vallen bij die metalheads die een band laten vallen zodra ze het stempel commercieel dragen. Zover is het nog niet dus aan die mensen: geniet nu het nog kan.

01. The Shrike
02. Deception
03. Betrayer In Me