Clusterhead Times of No Trust

Musicbuymail / Artistworxx

Website : Clusterhead

Het Duitse Clusterhead bestaat sinds 2005 en bracht afgelopen mei na een drietal EP’s hun eerste langspeler Times of No Trust uit. Deze melodieuze metal band kent de standaard bezetting van vier man en steekt zijn invloeden niet onder stoelen of banken: Priest, Maiden en natuurlijk Scorpions worden genoemd. Helaas voor deze band kunnen ze zich voorlopig nog niet met voornoemde grootmeesters meten, maar goed dat is bij een debuut natuurlijk ook geen schande.

‘Tears I’ve Cried’ is een stevige midtempo rocker, niet bijzonder maar gewoon een lekkere opener. ‘Times of No Trust’ heeft enkele goede gitaar riffs maar is verder ook wel wat standaard. Muzikaal klinkt het op zich allemaal wel aardig en ook zanger Rene Brandt weet redelijk te overtuigen met zijn sleazige rauwe stem. Over het algemeen laat hij niet heel veel variatie horen: echter bijvoorbeeld op ‘Made of Stone’ laat hij een Halfordiaanse krijs horen waarvoor hij van mij nog wat bonuspunten krijgt.

Helaas krijgen we vervolgens wat middelmatige nummers voorgeschoteld. ‘Ghosts’ is zoals men zelf zegt balladesque; niet echt heel slecht door wat stevige gitaren maar het klinkt ook niet bijzonder geïnspireerd. ‘The Human Factor’ is eigenlijk vooral onopvallend en blijft dan ook niet hangen. ‘Poisened’ en ‘Deep in the Night’ worden net als ‘Ghost’ genoemd als “geschikt voor de playlist van ieder rock radio station”. Helaas betekend dat in de praktijk dat de nummers nogal middle of the road geworden zijn.

Gelukkig zit er nog wat verbetering in; ‘Prediction of a Fight’ heeft wat meer afwisseling met een lekker stevig ritme, tegendraadse drums en een goede riff. Bovendien krijgen we weer zo’n heerlijk ijselijke gil van Brandt, je vraagt je haast af of zijn stem op zo’n moment niet bewerkt is, ben in ieder geval benieuwd of hij dat live ook waar kan maken: als dat zo is gaat mijn petje af. ‘Dead Faint’ opent met een heerlijke Painkiller achtige powerriff die doet smachten naar meer maar helaas zakt het nummer qua tempo iets in. Toch hoor ik in de riff en de uithaal van Brandt weer die veelbelovende agressie die ik vaker had willen horen op dit album. ‘Your Confession’ begint met een ingehouden introotje maar hakt er daarna weer wat steviger in. De band is duidelijk toch gewoon beter in zijn element tijdens de meer uptempo rockers. Afsluiter ‘Hole in My Heart’ is dan helaas weer iets minder: niet slecht maar het stipt nog maar eens aan waar de achilleshiel van dit album ligt:

Muzikaal klinkt het allemaal keurig in orde: goede degelijke ritmesectie met voldoende pompende bas en drums om als stevige achtergrond te dienen. Gitaar is ook prima in orde, riffs zijn stevig ingemixt en weten te overtuigen: solo’s klinken af en toe wat geforceerd maar zijn qua uitvoering wel ruim voldoende. Ook de zang is ruim voldoende van power en met dus enkele opvallende uithalen zeker veelbelovend. De bottleneck bij deze band ligt dus niet op het technisch vermogen of de muzikale kwaliteiten van afzonderlijke bandleden. Er is bovendien ook voldoende enthousiasme te bespeuren, het is echter vooral de wat vlakke songwriting en het gebrek aan echte hoogtepunten wat dit debuutalbum niet boven de middelmaat doet uitstijgen. (Ben Holster)

01. Tears I’ve Cried

02. Times of No Trust

03. Made of Stone