Chiraw Dark Frequincies

Rusty Cage Records

Website : Chiraw

De band Chiraw heeft zijn naam verzonnen door een samensmelting van twee woorden. De band had zich in het Chinese Chi verdiept en vond de betekenis van vitale energie gecombineerd met de pure vorm van energie wat zij met raw bedoelen een geschikte bandnaam. Zij vinden zelf wanneer zij op de planken staan dat de lucht gevuld wordt met het zojuist beschreven Chiraw. De band is gevormd in januari 2006 en ze proberen hun muziek luisterbaar te maken op elke mogelijke manier. Chiraw is qua stijl niet in een hokje te plaatsen. Ze zijn door vele artiesten en stijlen geïnspireerd en creëren op deze manier hun eigen stijl. De mannen hebben tot nu toe een EP met 5 nummers uitgebracht genaamd ‘Resurrection’. Begin 2007 begonnen de muziek voor hun debuut ‘Dark Frequincies’ te schrijven en die is in oktober dit jaar uitgebracht onder het label Rusty Cage Records.

Bij het beluisteren van de schijf had ik totaal geen idee wat me te wachten stond en ik liet me dus verrassen. De verrassing was er echter snel, een mix van groove, agressie, snelheid en melodie werd mij ten gehore gebracht. Doordat ze deze elementen mixen op een originele manier weten de bandleden muziek te creëren die Chiraw hun eigen kan noemen. Wat maar in mijn hoofd bleef rondspoken bij het beluisteren van dit album is dat de mannen pas 2 jaar bezig zijn. Het korte samenzijn van de band is totaal niet te horen, de band beheerst de instrumenten die zij bespelen evenals een band die al langer dan een decennia meedraait. Ze weten de juiste snaar te raken en de klanken die ten gehore gebracht worden zijn heel divers. Zo zijn er invloeden van industriële muziek te horen, maar ook elektronisch komt voorbij en dit alles gemixt met een melodie en zware riffs. Er is dus variatie genoeg. Behalve de muziek is ook de zang erg gevarieerd. Er is in sommige nummers zelfs clean zang verwerkt. De aanwezigheid hiervan is echter geen rede om dit album te negeren. De zang is er prima in verwerkt en de ondersteunende muziek erbij is ook goed gecombineerd. De overheersende zang op het album komt het dichtst in de buurt van hardcore en wordt vaak afgewisseld met een brul die op sommige punten in de buurt van death of death thrash komt. Muzikaal gezien zit het album prima in elkaar, de afwisselingen zijn goed en het klinkt allemaal overtuigend. De afwisseling in de tracks houd ze energiek, en voor fans van bands als Machine Head, Soilwork, Deadlock en Scar Symmetry is dit een aanrader.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit genre maar mijn recensie is dan ook op muzikaal vlak gericht. Muzikaal zit de cd prima in elkaar en hier is dan ook niets op aan te merken. Naar mijn idee weer een talentvolle band van Hollandse komaf. (Frank de Vreugd)

Score: 70/100

01. Dominion

02. 3AM