Bulbul 6

Exile on Mainstream Records / Suburban

Website : Bulbul

Op 16 juni zal het nieuwe album van het uit Oostenrijk afkomstige Bulbul verschijnen via Exile on Mainstream Records, het album heeft de titel “6” meegekregen. Het is mij echter geheel onduidelijk of hiermee het zesde album van de band bedoeld wordt of iets totaal anders. De website bied verder ook niet echt uitsluitsel, deze ziet er net als de cover van het album verschrikkelijk goedkoop uit. Het album werd geproduceerd door Patrick Pulsinger en bevat verder gastbijdragen Philipp Quehenberger en Carla Bozulich bekend van het alt-country gezelschap The Geraldine Fibbers (wie kent ze niet!!).

Het album opent met het redelijke “When Sun Comes Out”, een poppy uptempo song opgebouwd rondom een vlotte bassriff. Iets doet me tijdens deze opener wel aan een band als Primus denken, maar dit is toch een paar stappen te ver voor de Oostenrijkers. Het volgende “Lack Of The Key” begint met een heavy gitaarrif, maar na enkele seconden zakt de al in elkaar. Naarmate het album vordert worden de songs steeds vreemder, komen er steeds meer vreemde geluiden om de hoek kijken en worden de zangpartijen steeds aparter. De instrumentale onzin van nummers zoals “Shuguang” en “Shenzhou” zijn verder totaal overbodig op het album om maar te zwijgen over een nummer als “Changzheng“. Verder staan er niet echt songs die mij aanspreken op dit album of het moet de opener van het album zijn. Het afsluitende “Das Stück” is een ruim elf minuten durende instrumentale song zonder enige vorm van inspiratie, het nummer wekt bij mij dan ook slechts irritatie op, mijn advies is dan ook: laten liggen die hap.

Met een totale speelduur van ruim een uur weet Bulbul mij niet echt te bekoren en dat heeft met name te maken met het laatste nummer op het album, zonder deze song zou het album zomaar en aantal punten hoger scoren, echter fans van bands zoals Melvins, Tar, Slint, The Jesus Lizard zouden er misschien nog wel wat van kunnen maken. Verder zal de band zeker in de prijzen vallen aan het einde van het jaar met de meest afzichtelijke album cover. Voor wie toch de band eens uit wil checken kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. When Sun Comes Out
02. Lack Of The Key
03. Where The Hell Is Dj Fett