Bride Skin For Skin

Retroactive Records / Music By Mail

Website : Bride

Op 11 juli zal het album ‘Skin For Skin‘ van de Amerikaanse christelijke heavy metal band Bride uitkomen via Retroactive Records. Bride werd halverwege de jaren tachtig opgericht door de broers Dale (zang) en Troy Thompson (gitaar), de band bracht in 1985 hun debuutalbum ‘Shotgun Weeding’ uit. Het hoogtepunt in de carrière van de band was zo’n vijftien jaar geleden, toen ze succes hadden met hun albums ‘Snakes In The Playground’ (1992) en ‘Scarecrow Messiah’ (1994). De kern van Bride veranderde in die jaren nooit en bestaat momenteel dus nog steeds uit de broers Dale en Troy Thompson, voor het ‘Skin For Skin’ album worden de heren bijgestaan door bassist Lawrence Bishop en worden de drumpartijen verzorgd door Jason Lewis & Mark Gray en heeft voormalig bandlid Steve Osborne enkele solo’s ingespeeld. Verder werd mij duidelijk dat deze release in 2006 al eens is uitgebracht, maar nu is het album ook in Europa via de reguliere platenboer verkrijgbaar.

Ondanks dat de band dus al meer dan dertig jaar aan de weg timmert moet ik toegeven dat ik de band eigenlijk niet echt goed ken. Het album opent met een wat vreemd intro om vervolgens over te gaan in de titeltrack “Skin For Skin”, een stevige uptempo metalsong. Wat meteen opvalt zijn de uitstekende riff en de herkenbare refreinen en de zeer degelijk zang van Dale Thompson. Het volgende “End Of Days” opent met een stevige riff en is voorzien van een heerlijk basloopje, het refrein van de song doet me echter hier en daar wel wat aan Marilyn Manson denken. Ook het volgende “Take The Medication” begint met een krachtige thrashy riff en een lekker basloopje, de zangpartijen zijn echter wat softer dan de voorgaande songs maar de song is op zich krachtig genoeg om heerlijk te rocken. Ook de rest van de songs zijn krachtig, rauw en stralen energie uit, de solopartijen van Steve Osborne mogen er zijn en ook de riffs zijn behoorlijk sterk. Verder staan er op het album een aantal catchy en groovy hardrock songs met enige bluesy invloeden op zoals “Hard To Kick”, “Fuel & Fire” en “The Government”. Verder komen we in de vorm van “Prodigious Savant” nog een kort instrumentaal nummer tegen, waarop het album zijn weg vervolgt met de stevige hardrock song “Bang Goodbye”. Het volgende “Rise Above” is dan weer een slepende song met thrashy riffs, stevige drumpartijen en pompende baslijnen voorzien van de uitstekende zangpartijen van Dale Thompson, die overigens op het hele album weet uit te blinken met zijn krachtige stem. Het album eindigt met de ballad “Hang Out” welke werd geschreven door Dale's zoon Alex.

Met ‘Skin For Skin’ heeft de band een prima album uitgebracht, het album werd opgenomen in de Waycross Studios in Ohio onder leiding van Rob Nadler. Het album is dan ook een aanrader voor de doorgewinterde hard rock fan die ook van heavy metal houd.

01. Calm
02. Skin For Skin
03. End Of Days