Böwlrider Big Rock Mountain Highs

Rising Records

Website : Böwlrider

Op 26 september is het album ‘Big Rock Mountain Highs’ van het Engelse Bowlrider uitgekomen via Rising Records. Verder is mij niet zoveel bekend over de band en van de bijgeleverde biografie wordt ik ook iet veel wijzer. Na enig speurwerk kom ik er wel achter dat dit album op 24 april 2006 al een keer eerder is uitgebracht en in bijgeleverde boekwerk zie ik dat de opnamen in 2004 werden opgenomen in de Decoy studio in Brighton. Het album werd opgenomen onder leiding van Uncel Paul Sandrone en Jim & Ed John die ook tekende voor het Mixen en masteren van het album.

De songs op het album klinken nogal gedateerd, maar dat klopt natuurlijk ook wel want de opnamen stammen uit 2004, wat betreft de songs deze liggen in het straatje van bands zoals Mötorhead en Peter Pan Speedrock, rouwe up-tempo speedrock in een stevig jasje maar dan van een stuk mindere kwaliteit van eerder genoemde bands. Uitschieters op het album zijn onder meer het lijflied “Theme” en het heerlijke sleazy “Back on the Booze“ dat voorzien is van uitstekende en doordachte hooks. Verder zijn ook de songs “Hell's Teeth“ en “Old Mother Trucker“ niet onaardig. Wat verder opvalt is vooral de zware sound en groove die door de typische Rock’n’Roll structuren zijn verweven, luister maar eens naar opener “Duck Dive”. Het album wordt vervolgens afgesloten met de Mudhoney cover “In 'n' Out of Grace“ afkomstig van het uit 1988 stammende debuut EP ‘Superfuzz Bigmuff’.

Met ‘Big Rock Mountain Highs’ heeft Böwlrider een aardig album uitgebracht, zeker geen hoogvlieger maar als je er niet te veel van verwacht valt het allemaal best mee. De songs weten je dan ook na een aantal luisterbeurten te raken. Op de myspace pagina van de band staan enkele voorproefjes voor wie de band eens uit wil checken.

01. Duck Dive
02. Human Torch
03. Back on the Booze