Bloodbath The Fathomless Mastery

Peaceville Records / Suburban

Website : Bloodbath

Vier jaar na de laatste release “Nightmares made flesh” loopt het storm in het kamp van Bloodbath. Na de EP “Unblessing the purity” en cd/dvd dubbelaar “The Wacken Carnage” ligt er nu de 3e full length van de zweedse old school death metal all star band genaamd “The fathomless mastery”.

De line up is hetzelfde als die op de EP, dat wil zeggen met Mikael Akerfeldt (Opeth) op zang en Per “Sodomizer” Eriksson (21 Lucifers) op gitaar. De line up wordt geclompeteerd door Martin Axe (oa Opeth en Witchery) en Anders Nystrom en Jonas Renske (o.a. Katatonia). Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het is niet de klapper geworden waar ik op gehoopt had. Daarvoor is de cd simpelweg niet old school genoeg. Er wordt te vaak opgeschakeld naar blast tempo`s, de riffs lijken te veel op elkaar en waar ik er bij de vorige EP na een aantal luisterbeurten nog wel in kwam, wil dat op deze plaat nog steeds niet echt lukken.

Er staan zeker een aantal goede nummers op, te beginnen met opener “At the beheist of their death”. De oerschreeuw waarmee dit nummer wordt geopend biedt echt dikke hoop voor de rest van de plaat. Wat een diepe grunt zeg, goeiemorgen! Ook het melodieuze riffje waarom dit nummer heen gebouwd is, is van ouderwetse kwaliteit. Daarna volgt met “Process of dissimulation” ook nog een goed nummer, maar daarna begint het allemaal een beetje op elkaar te lijken en dat is dan ook mijn enige kritiek op dit album. Er staan geen echte krakers op als “Like Fire”, “Eaten” of “So you die”. Elke beginnende band mag zichzelf op de borst kloppen als ze zo`n album uitgebracht zouden hebben, maar van Bloodbath had ik toch op de een of andere manier dat magische tikje extra verwacht wat ze op de eerdere platen wel hadden. Met “Treasonous” ,“Devouring the Feeble” (vette gitaarsolo) en “Wretched Human Mirror” (gaaf traag einde) komen ze wel weer in de buurt, maar ik moet jammer genoeg toch vast stellen dat het voor mij iets mist.

Eindconclusie: Goede, degelijke plaat, maar IK mis iets. Volgens anderen zal dit vast het meesterwerk zijn waar ze op gehoopt hadden, maar voor mij mist het toch die old school touch die de eerste platen echt super maakten. (Koos van Marle)

80/100

01.At the Behest of Their Death
02.Process of Disillumination