Blackwinds Flesh Inferno

Regain Records / Suburban

Website : Blackwinds

Twee albums brengt Blackwinds uit dit jaar. Eerst zag 'Origin' het licht, wat een verzameling is van de demo 'The Black Wraiths Ascend' uit 1999 en een aantal andere nummers. 'Flesh Inferno' is nu dus het eerste echte nieuwe full-length album van de Zweedse heren. De band, voornamelijk gevormd door (ex-)Setherial leden maken black metal. Wel een stuk langzamer dan hun vorige werkgever maar thematisch gezien zitten ze in hetzelfde Satan-prijzende straatje.

Muzikaal gezien zit het allemaal wel snor bij Blackwinds. Infaustus heeft een karakteristieke stem die uitermate goed geschikt is voor dit soort muziek. Lord Msteriis heeft de drums ingespeeld en dat klinkt naar behoren. Veel blastbeatpartijen zijn er niet, maar niettemin ramt de man goed door op de drumkit. Af en toe wordt het tempo wat verlaagd, waardoor de band wel iets weg heeft van medelanders Bloodline. Interessant is het gebruik van keyboards die het geheel net iets meer sfeer te geven zonder de muziek erin te verzuipen. De riffs zijn niet heel spannend hoewel de repetitie wel een lekker duister sfeertje opwekt. Misschien de beste vergelijking die te maken valt is een wat nihilistischere versie van Setherial (goh, wat vreemd). Hoewel de overeenkomsten af en toe wel erg duidelijk gemaakt worden heeft Blackwinds het voordeel dat de muziek niet zo overdonderend geproduceerd is dat je meteen weggeblazen wordt. Het is mogelijk om alles goed in je op te nemen.

De plaat is bijna een uur lang, en dat is best veel voor een black metal schijfje. Je kan dan ook wel zeggen dat de nummers af en toe net een tikje te lang duren waardoor op een gegeven moment de aandacht wel iets kan verslappen. Niettemin is dit een vermakelijke plaat, zeker ook omdat de productie goed is. Het album is op 19 mei uit via Regain Records uitgekomen.

01. Before Time
02. Enter The Pandemonium
03. Architecture Of Phantasmaghoria