Birds of Avalon Bazaar Bazaar

Volcom Entertainment / Evil Bitch 666

Website: Birds of Avalon

Het Amerikaanse Birds of Avalon is ontstaan uit The Cherry Valence toen het gitaristenduo Silar en Kumar besloot om te trouwen en een eigen band te vormen. De muziek die de band speelt grijpt terug naar de jaren ’70 en mixt een behoorlijke dosis psychedelica met progressieve rock n’ roll. De aanstekelijke muziek van Birds of Avalon moet je wel liggen: als je weinig kunt met de af en toe dromerige space stukken, de hier en daar wat rammelige garagerock drumpartijen of overstuurde gitaren en de vrij hoge zang dan kon je dit wel eens binnen een half uur tot op het bot irriteren. Evenzo is het voor de liefhebbers die hier wel tegen kunnen gelijk de tip van de week.

Natuurlijk is de psychedelische kant hier en daar lekker sloom en dromerig zoals in ‘Instant Coma’ of het flower power achtige ‘Wanderlust’ met een heerlijk dun huilend gitaartje. Evenzo kunnen de bandleden heerlijk los gaan en lekker de bocht uitvliegen zoals opener ‘Bicentennial Baby’ bijvoorbeeld getuigt van een haast optimistische vrolijkheid. Het zit dan ook vol swingende gitaarlijntjes, lekker in het gehoor liggende koortjes en degelijk ritmisch bas- en drumwerk. Ook ‘Superpower’ is wat mij betreft weer zo’n voorbeeld van springerige vrolijkheid zonder dat het al te oppervlakkig wordt: de gitaarriffs zijn hier weer duidelijk aanwezig maar vormen hierbij een mooi samenspel met de ritmesectie. Het geheel krijgt haast een punkrandje, maar de zang van Tilly heeft weer eerder een surf-tintje en houdt hiermee het geheel dan toch weer luchtig; zijn stem klinkt even hypnotiserend als helder, zeker als het als een compleet koortje is gemixt. Het album sluit weer even swingend als het begon en met de prachtige titel ‘Lost Pages from the Robot Repair Manual’ knalt men er nog even lekker tegenaan om na ruim 40 minuten net zo plotseling eindigen als men begon.

Het valt ook vooral op dat ondanks de af en toe toch knap aanwezige en overstuurde gitaren het nergens té ruig of rommelig wordt. Het blijft een heerlijk ritmisch geheel, verzand nergens in al te lang uitgesponnen instrumentale ruimtereizen en is gewoon heerlijk aanstekelijke lentezon muziek. Natuurlijk is het niets nieuws om muzikaal gezien zo’n 30 jaar terug te grijpen maar als dat op deze geďnspireerde, spontane en degelijke manier is gedaan is het zeker geslaagd en steekt het wat mij betreft boven de grote middelmaat uit; lekker plaatje! (Ben Holster)

01. Bicentennial Baby
02. Horse Called Dust
03. Instant Coma