Behemoth At The Arena ov Aion / Live Apostasy

Regain Records / Suburban

Website : Behemoth

Behemoth hoeft geen introductie meer. De Poolse band treedt in de voetsporen van Vader en speelt ook de wereld plat met overweldigende optredens. Om dat nu eens goed vast te leggen brengt Regain Records nu deze live-plaat uit. Geen flauw idee waar het is opgenomen en of het van 1 of meerdere concerten is. De respons op de band is er in ieder geval niet minder om.

De nadruk ligt uiteraard op de laatste twee albums 'The Apostasy' en 'Demigod' welke allebei met 4 nummers goed vertegenwoordigd zijn (de intro niet meetellend). Verder vinden we nog een nummer van 'Zos Kia Cultus', twee van 'Thelema 6' en twee van 'Satanica'. Het oude black metal verleden wordt nog vertegenwoordigd door 'Summoning ov the Ancient Gods' en 'From The Pagan Vastlands'. Daarnaast is er een drumsolo weggelegd voor drummer Inferno. Echter is deze weer in de categorie van 'kijk-eens-hoe-snel-ik-kan' in plaats van dat het ook daadwerkelijk een gevoel heeft. Dat mag de pret niet drukken, want de band klinkt bijna overtuigender dan op de normale cd's. Het geluid is loep- maar dan ook loepzuiver. Vooral de gitaarsolo's zijn extra naar voren gehaald om te zorgen dat deze ook duidelijk zijn voor de luisteraar. En verder staat alles afgesteld zoals het zou moeten. Nergal probeert regelmatig het publiek op te jutten, wat ook aardig lukt. En laat ook de waardering horen die de band heeft voor dit legioen aanhangers.

De plaat voegt eigenlijk vrij weinig toe. Want Behemoth is een band die live eigenlijk beter overkomt als je er met je snufferd voor staat. Niettemin is deze live-cd van een hoge kwaliteit, en mensen die de ervaring van een Behemoth-concert even missen kunnen het hiermee weer half in de huiskamer halen. De cd komt in twee versies uit. Een gewone digipack-versie, en een speciale metalbox-versie. Hierin vind je onder andere de cd met extra nummers 'I Got Erection (Turbonegro cover)' en Behemoth-nummer pur sang 'Pure Evil & Hate' alsmede een patch en een gitaarpick. De normale versie kost zo'n 14 euro, de metalbox 18.

01. Rome 64 E.V.
02. Slaying the Prophets ov Isa
03. Antichristian Phenomenon