Batmobile / Peter Pan Speedrock Cross Contamination

Suburban Records

Batmobile
Peter Pan Speedrock

Afgelopen december werd tijdens het Speedfest festival de split-cd van Batmobile en Peter Pan Speedrock gepresenteerd. Natuurlijk behoeft Peter Pan Speedrock geen verdere introductie, de band en tevens organisator van het zeer goed bezochte Speedfest weet ons de laatste jaren dan ook met grote regelmaat te verassen met uitstekende releases. Batmobile is misschien at minder bekend, maar de band is momenteel vaandel drager van de Nederlandse psychobilly scene. Dit is overigens niet zomaar een split-cd, beide band hebben namelijk elk vijf nummers van elkaar opgenomen. Dat beide bands zich op dit schijfje hebben weten te vinden is ook niet zo verwonderlijk, op tekstueel vlak liggen de band dan ook vrijwel op een lijn en ook op muzikaal vlak zijn er wel enige overeenkomsten te vinden waardoor de fans van beide bands gemakkelijk door een deur kunnen zoals maar weer eens bewezen is tijdens het Speedfest festival in Eindhoven afgelopen december.

Het eerste gedeelte van dit schijfje bestaat uit vijf Peter Pan Speedrock klassiekers zoals “Go Satan Go” en “Big Toy”, opgenomen door de psychobilly band Batmobile. Op zich hebben de nummers een prima gedaante wisseling ondergaan en zijn deze voorzien van een degelijke groove. Verder is vooral de toevoeging van de contrabas een aangename verrassing. De PPSR nummers worden dan ook wel degelijk in een nieuw daglicht geplaatst. Het tweede deel is weggelegd voor Peter Pan Speedrock die vijf nummers van het Rotterdamse Batmobile ten gehore brengt. Echter de songs die PPS ons brengt zijn een stuk minder opvallend dan de eerste vijf van Batmobile. Uitschieters voor mij zijn ondermeer de nummers “Dead (I Want Them When They Are Dead)“ en “Shoot Shoot”. Echter wat mij betreft zijn de PPSR covers van Batmobile mij beter bevallen dan de Batmobile covers van PPSR. De psychobilly basis is nog wel terug te horen, maar het is toch wel duidelijk dat PPSR het beter bij eigen composities kan houden. Het geluid op deze release is overigens prima in orde. Beide bands hebben dan ook degelijk werk afgeleverd en is het een mooi tussendoortje om de fans zoet te houden.

Batmobile doet PPSR:
01. Hellalujah!
02. Go Satan Go