Azmaveth Strong As Death

Bombworks Records

Website : Azmaveth

Dacht ik vorige keer dat Holy Blood al een obscuur bandje uit een uithoek was, krijg ik nu Azmaveth voor me. Deze band maakt ook black metal maar komt een eindje verder weg, namelijk uit Puerto Rico. Ook deze christelijke band is opgenomen op het Bombworks Records nadat hun eerste self-titled plaat in 2004 op Deathcrush Records uitkwam.

De band maakt een metal die voornamelijk gestoeld is op de wat sfeervolle black variant. Denk hier aan gitaren, keyboards, ijle krijs van zanger 'Ancient Prophet'. Deze beschikt echter ook over een lage grom welke hij ook regelmatig gebruikt. Voorafgaand aan elk nummer is een klein intro geplaatst zodat elk nummer goed kan beginnen. Vaak een akoestisch stuk op gitaar of piano. Dit haalt af en toe wel de vaart uit het nummer, maar kan ook prettig werken. Wat echter allesbehalve prettig werk is de mix, welke niet helemaal in balans is. Hierdoor is deze cd luisteren dan ook geen pretje. De drums staan er af en toe te hard in en enerzijds de gitaren, anderzijds het keyboard waardoor het af en toe een soort onbeheersbare ruis van geluid is dat uit je speakers komt. Hoewel de band af en toe raakvlakken heeft met Cradle of Filth, is het vaak nog te simpel uitgevoerd om overtuigend over te komen. Nummers als 'Stigma From Hell' en 'Master of Light' gaan af en toe te lang door op hetzelfde lage tempo zonder enig sprankje originaliteit in de muziek. ' The Dark Lust Of The Rotten Soul' begint zelfs al bijna doom-achtig voordat het in versnelling raakt. Maar ook hier niets nieuws onder de zon.

Azmaveth heeft nog een lange weg te gaan. De muziek is allesbehalve origineel en zelfs het gevoel van enthousiasme en pit ontbreekt een beetje op deze plaat. Daar helpt de slechte productie met te schelle drums ook niet echt aan mee. Duidelijke verbeterpuntjes voor de volgende plaat van deze Puerto Ricaanse christenbroeders. (Thomas van Golen)

01. Intro
02. A Mortal Way of Life
03. Interlude 1