Ayreon 01011001

InsideOut Music

Website : Ayreon

Eind januari 2008 verschijnt de langverwachte nieuwe Ayreon, "01011001". En dat is goed nieuws voor het overgrote deel van de muziekliefhebbers want dit project van multitalent en landgenoot Arjen Lucassen wordt gewaardeerd door zowel stevige metalliefhebbers als de wat meer classicrock gerichte luisteraars en de progpuristen. Bijna iedereen is dan ook wel bekend met de man en zijn projecten, zo niet hierbij even een kort overzicht:

Arjen's carrière begint in de jaren '80 als gitarist bij Bodine, maar na twee albums stapt hij over naar de dan nog jonge Nederlandse hardrockband Vengeance. Hier krijgt hij de kans zich muzikaal te ontwikkelen en om te werken aan zijn songwriting. Echter begin jaren '90 besluit Arjen onder andere door muzikale verschillen om de inmiddels zeer succesvolle band te verlaten en een solocarrière te starten. Zonder druk van platenmaatschappij of overige bandleden ontwikkeld Arjen zich pas echt naar eigen tevredenheid. Zijn eerste soloproject, onder zijn middelnaam Anthony kent nog niet echt een stabiele richting en wordt dan ook weinig succesvol. Echter in enkele songs hoort men al wel de richting waar Arjen heen wil: al heel zijn leven heeft hij namelijk één droom: het maken van een rockopera in de lijn van Jesus Christ Superstar, ook geïnspireerd door War of the Worlds, Tommy en bijvoorbeeld The Wall. Hoewel hij twijfelde of de mix van stijlen wel aan zou slaan bleek het debuut uit 1995; Ayreon: The Final Experiment een schot in de roos en de definitieve doorbraak. Er zouden nog vele projecten en albums volgen, zowel onder de naam Ayreon als Ambeon, Star One en vrij recentelijk het meer band-gerichte Stream of Passion.

Maar nu dus weer een nieuwe Ayreon. Deze draagt dus de naam "01011001" wat binair is voor 89, wat dan in ASCII weer staat voor "Y." Dat is dan ook het onderwerp van dit album, want behalve produceren, zingen, gitaar-, bas- en keyboards spelen mag Arjen ook graag een verhaal vertellen. Planeet Y, daar gaat dit Ayreon album over. Een sciencefiction verhaal over het ras "Forever" wat leeft op deze planeet "Y" maar middels de komeet die de dinosauriërs uitroeide op aarde terechtkomt. De rest van het verhaal zal ik hier niet uit de doeken doen, tenslotte blijft voor mij vooral de muziek het belangrijkste. Zodra de warme klanken van opener "Age of Shadows" de huiskamer binnen rollen bekruipt me heel even het gevoel een eerdere Ayreon titel in de CD-lade gedaan te hebben. Gelukkig gaat deze track met bijna 11 minuten gelijk goed los aan alle facetten die Ayreon in zich heeft en geef ik me over aan de brede keyboard klanken, de warme zang en de heerlijk ronkende gitaren. Qua productie zijn de Ayreon albums altijd meer dan uitstekend en dus ook in dit geval. Wat blijft het toch een verademing om te horen hoe zoveel verschillende instrumenten en de vele zangers en zangeressen die een Ayreon-project traditioneel rijk is, te worden tot haast een wollen warme deken van deken van geluid zonder te verzanden in één grote brij. Het ene moment een ware proguitbarsting met heerlijke gitaarsolo's, snelle keyboardloopjes en zanglijnen, het andere moment een rustig voortkabbelend kamerorkest riedeltje. Waar Arjen in het verleden op "Universal Migrator" er voor koos de rustige stukken en het stevigere werk op de twee CD’s te scheiden staan de diverse tracks nu weer door elkaar heen. Enerzijds wellicht een klein nadeel; nu kun je dus niet meer een bepaalde stijl kiezen bij je stemming, maar het voordeel is wel dat het wat meer afwisseling brengt tussen de rust van de melodie en de uitbarsting in de zwaardere rockstukken. Het geheel luistert nu weer echt als een hoorspel weg, ook al is het wederom over twee CD’s uitgesmeerd en bedraagt de totale speelduur meer dan 100 minuten.

Het is lastig kiezen om slechts enkele namen te noemen uit de wederom indrukwekkende lijst van meewerkende artiesten. Zeker zonder het gevoel te hebben er één te kort te doen, want het zijn geen van allen natuurlijk de minste, ze staan dan ook onderaan voor de volledigheid allemaal vernoemd. Wat betreft het vocale gedeelte figureren onder andere Anneke van Giersbergen, niet lang geleden uit the Gathering gestapt en nu druk met Agua de Annique, zoals altijd een heerlijke zangeres om naar te luisteren. After Forever frontvrouw Floor Jansen heeft een vrij grote rol en laat nogmaals horen een van de beste Nederlandse zangeressen in het genre te zijn. Hansi Kürsch is en blijft een rots in de branding en dan is er ook nog het opvallende "Ayreon-debuut" van de Nederlandse hiphop en soul artiest Wudstik. Wat betreft muzikanten ook alleen maar klinkende namen, zo zijn er op dit album maar liefst 3 keyboardspelers te horen waaronder Derek Sherinian (ex-Dream Theater), en behalve Arjen zelf nog twee gitaristen waaronder een oude bekende van Stream of Passion (en sinds enige tijd zijn nieuwe manager) Lori Linstruth. Voor het drumwerk werd wederom enkel en alleen "huisdrummer" Ed Warby (Gorefest) ingeschakeld, en dat zegt toch wel heel veel over zijn kwaliteiten als drummer. Aangevuld met fluit, cello en viool zorgt het weer voor een sluitend geheel en een haast klassieke solide achtergrond.

Zoals gezegd heb je tijdens het luisteren wel eens het gevoel het allemaal al eens eerder gehoord te hebben. Niet alleen muzikaal of qua thema klinkt het hier en dan bekend (of moet ik zeggen vertrouwd?) maar ook enkele bliepjes en achtergrondgeluidjes roepen herinneringen op. Ook wel logisch natuurlijk, een heel ander geluid hoort meer bij een ander project als Ambeon of Stream of Passion, en hoewel de muzikale ontwikkeling niet stilstaat mag en misschien moet Ayreon ook gewoon als zodanig herkenbaar zijn en blijven. Het wordt gelukkig ook nergens saai of vervelend, mede door de afwisseling is het gewoon wederom een ijzersterk concept en gewoon een klassenalbum. Het is dat ik persoonlijk niet aan jaarlijstjes of rapportcijfertjes doe, anders zouden er dit jaar nog heel wat artiesten zich op deze Ayreon stukbijten. Wederom een verplichte aanschaf voor alle fans en een gegarandeerde luistertip voor alle nog-niet-fans. Ben nu al benieuwd waar Arjen zich nu mee bezig gaat houden. (Ben Holster)

Disc 1 - Y

1. Age of Shadows

2. Comatose