Axel Rudi Pell Tales Of The Crown

Steamhammer / SPV

Website : Axel Rudi Pell

Op 27 oktober zal het inmiddels zeventiende album, in een tijdbestek van negentien jaar (volgens de bijgeleverde info) van de heer Axel Rudi Pell verschijnen. Het album heeft de titel ‘Tales Of The Crown’ meegekregen en is de opvolger van het afgelopen jaar verschenen ‘Diamonds Unlocked’ waarop de band ons een aantal covers voorschotelde. Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan rond 1980 toen hij furore maakte met de band Steeler waarmee hij vier albums afleverde waarna Axel de band verliet om een solo carričre te startten. Door de jaren heen heeft Axel diversen grote namen om zich verzameld, maar sinds begin 2000 maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline) en wordt de band verder aangevuld met drummer Mike Terrana, bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg.

Ook op deze nieuwe release weet de band ons tien degelijke hardrock tracks voor te schotelen, natuurlijk is de muziek die Axel ons brengt bij lange na niet vernieuwend, maar de band weet toch altijd wel een aantal prima nummers te schrijven zoals opener “Higher“, het uptempo “Angel Eyes”of het slepende “Crossfire”. De songs op het hele album worden gedragen door de scherpe en vaak gevoelige en wat emotionele zangpartijen van Johnny Gioeli en de pompende drums van Mike Terrana, het geheel wordt hier en daar dan weer ondersteund door wat keyboards. “Emotional Echoes” is dan een prima instrumentaal tussendoortje, voorzien van enkele spetterende gitaarsolo van de heer Pell. Verdere uitschieters zijn dan nog het catchy “Riding On An Arrow”, het snelle “Buried Alive” en de enigszins emotionele afsluiter “Northern Lights”. Ik moet toegeven, met ‘Tales Of The Crown’ heeft de heer Pell opnieuw een prima rockalbum afgeleverd en laat Axel ons eens te meer horen dat hij een prima gitarist is zoals goed merkbaar is tijdens de veelvuldige gitaarsolo die het album rijk is, fans van de band weten bij aanschaf van dit nieuwe album dan ook wat ze te wachten staat.

Het album werd opgenomen in de Redhouse Studios te Gelsenkirschen en geproduceerd door Axel elf in samenwerking met sound engineer Charlie Bauerfeind (Blind Guardian, Helloween) die ook het album mixte. ‘Tales Of The Crown’ kent een degelijke en heldere mix waar niet veel op aan te merken valt.

01. Higher
02. Ain't Gonna Win
03. Angel Eyes