August Burns Red Messengers

Tooth & Nail Records

August Burns Red

Onlangs toerde de mannen van August Burns Red door Europa, redden te meer voor het Tooth & Nail Records label om meest recente album, getiteld ‘Messengers’ alsnog in Europa uit te brengen. Het album was immers afgelopen jaar in thuisland Amerika al verkrijgbaar. De uit Lancaster (Pennsylvania) afkomstige band werd ergens in 2003 opgericht en een jaar later werd de EP ‘Looks Fragile After All’ uitgebracht. Nadat de band in 2005 een contract bij Solid State records in de wacht wist te slepen werd in datzelfde jaar het debuutalbum ‘Thrill Seeker’ uitgebracht. De opvolger ‘Messengers’ kwam zoals eerder vermeld in de zomer van 2007 uit. De band staat verder bekend om hun furieuze metalcore waarbij de nadruk ligt op de christelijke teksten. Verder was de band afgelopen zomer te zien als vast voorprogramma van Cavalera Conspiracy waarbij de band ook de Amsterdamse Paradiso aandeed.

Het album opent met het felle, “Truth Of A Liar” een brute, felle en technische metalcore song. Ook het volgende “Up Against The Ropes“ kent dezelfde ingrediënten, thrashy gitaarpartijen met vele breakdowns, ondersteund door uitstekende drumpartijen en dat alles wordt gebracht in een moordend tempo. Dat de brute en boosaardige zangpartijen van zanger Jake Luhrs van een Christelijke boodschap zijn voorzien moeten we op de koop toenemen, maar hier is gelukkig niet veel van merkbaar. Wat verder opvalt is dat het tempo op het album behoorlijk hoog ligt, luister maar eens naar het energieke “Composure” of het sterke “Eleventh Hour”. Verdere uitschieters wat mij betreft zijn dan nog de songs “Black Sheep” en het krachtige “American Dream”. Het album wordt vervolgens geheel in stijl afgesloten door “Redemption”, een song die rustig van start gaat maar die al snel overgaat in een hoger tempo waarbij ook de nodige aandacht is voor afwisseling en melodie, klasse.

De productie van het album lag in handen van Tue Madsen die het album van een zeer vet geluid heeft voorzien. Wat betreft de kwaliteiten van de muzikanten zit het verder allemaal wel goed, het album is dan ook zeer strak ingespeeld. Het enige nadeel dat ik na een aantal maal beluisteren van het album is dat de songs niet echt blijven hangen, maar dit zal mede de oorzaak zijn dat we de laatste tijd overspoeld worden met metalcore release. Maar ik moet toegeven met ‘Messengers’ heeft de band wel een album weten af te leveren dat ruim boven het gemiddelde weet te scoren ten opzichte van de vele concurrenten. Voor wie het album dan ook nog niet via de import kanalen in huis heeft en voor fans van bands zoals Heaven Shall Burn, Cataract, Norma Jean, Mnemic, Still Remains, Unearth en HateSphere of een andere thrashy metalcore is dit album wel een aanrader.

01. Truth Of A Liar
02. Up Against The Ropes
03. Back Burner