Ascension Of The Watchers Numinosum

13th Planet Records / Suburban

Website : Ascension Of The Watchers

Op 19 februari zal het debuutalbum ‘Numinosum’ van Ascension Of The Watchers, een side-project van Burton C. Bell die we kennen van Fear Factory. Omdat Fear Factory momenteel even in de ijskast staat, en de band zelfs geen platendeal heeft op dit moment was het tijdstip aangekomen voor de heer Burton C. Bell om zijn project dat hij een aantal jaar geleden al had opgestart nieuw leven in te blazen. In 2002 nam Burton samen met John Bechdel (Killing Joke, Ministry) de vijf tracks tellende EP ‘Iconoclast’ op waarop de band de aandacht trok van al Jourgensen’s 13th Planet Records label en al snel werd er een deal voor een volwaardig album gesloten. Op het langverwachte album worden Burton en John verder bijgestaan door Edu Mussi (Still Life Decay).

Dit nieuwe project heeft echter niets van doen met het geweld dat Fear Factory produceert, dus verwacht geen beukende, agressieve futuristische metal. Nee, dit album staat vol met rustige ambient, folk en sfeervolle atmosferische keyboards. Het album opent met een rustige instrumentale song gevolgd door “Evading”, de song klinkt herkenbaar door de zang van Burton, maar op de momenten waarop je dan eigenlijk een geluidsexplosie verwacht blijven deze uit, de song is niets meer dan een rustig akoestisch deuntje, aangevuld met synthesizers en keyboards. Ook de rest van de songs liggen in hetzelfde straatje, echter de song “Canon For My Beloved” is dan weer wat zwaardere. Uitschieters op het album zijn dan onder meer het nummer “Moonshine” en het zeer elektronische “On The River”. Minder is dan weer het akoestische “Violent Morning” waar de heer Bell zeer cleane zangpartijen probeert neer te zetten, deze zijn echter niet al te zuiver. Verder komen we dan nog de Simon & Garfunkel cover “Sounds Of Silence” tegen, die net zoals de Nevermore’s versie van een aantal jaar geleden zeer overtuigend en op een eigenzinnige manier wordt gebracht. Het album wordt vervolgens afgesloten door het ruim zestien minuten durende “Quintessence”.

Met ‘Numinosum’ heeft Ascension Of The Watchers een degelijk album opgenomen, echter dit album is voor de doorgewinterde metalhead niet echt interessant. Voor wie een rustig, kunstmatig en elektronisch album zoekt met hier en daar cleane zangpartijen en akoestische passages maakt met dit album een goede keus. Met het uitbrengen van deze release door Burton c. Bell is de toekomst van Fear Factory echter nogal onzeker geworden, immers gitarist Christian Olde Wolbers heeft ondertussen de taak van producer op zich genomen van o.a. bands zoals Mnemic en Threat Signal. Verder werkt Christian samen met Fear Facory drummer Raymond Herrera en Threat Signal frontman Jon Howard aan een nog titelloos project.

01. Ascendant

02. Evading

03. Residual Presence