Architects Ruin

Website : Architects

Eerder dit jaar wist het Engelse Architects een deal te sluiten met Century Media Records. De band bracht in 2006 hun debuutalbum getiteld ‘Nightmares’ uit, op dat moment had de band een gemiddelde leeftijd van net iets boven de zeventien jaar. De combinatie van math, metalcore en hardcore aangevuld met diversen death en thrash metal invloeden deed het goed en mede door de vele live show wist de band al snel een grote fanbase op te bouwen en uiteindelijk door te breken. Dit inmiddels tweede album werd in 2007 reeds uitgebracht door het United By Fate Records label, echter om de band op het vaste land van Europa wat meer aandacht te geven zal het album op 18 juli via Century Media Records opnieuw worden uitgebracht.

Het album opent met het zeer sterke “Buried At Sea”, de song is voorzien van krachtige drums, vette gitaar riffs die afgewisseld worden met melodieuze loopjes en brute zangpartijen. Ook de rest van de songs die we op ‘Ruin’ voorgeschoteld krijgen zijn energiek, complex en bij vlagen uitermate hard, de zang varieert van clean tot brute grunts en felle screams. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de muzikanten, hier valt niet echt veel op af te dingen de band klinkt dan ook als een hecht team. Zo zijn de drums strak en ook beide gitaristen weten ons te verrassen met felle, brute riffs en komt bassist Ali Dean zo nu en dan met interessante basloopjes om de hoek zetten. Tijdens nummers zoals “You'll Find Safety” of “North Lane” weet zanger Sam Carter ons echter te verassen met mierzoete refreinen, om tijdens songs zoals “I Can't See The Light” weer erg bruut uit de hoek te komen. Het album wordt vervolgens afgesloten door het eveneens zeer brute “Save Me”.

Al met al heeft Architects met ‘Ruin’ een zeer degelijk album opgenomen dat bij de eerste luisterbeurten mij in eerste instantie niet veel deed, maar na het album meerdere malen beluisterd te hebben bleek dat de band toch erg veel in huis heeft en ik ben dan ook benieuwd ben naar het nieuwe album dat inmiddels is opgenomen en begin volgend jaar via Century Media Records zal verschijnen. Deze re-release zal naast de reguliere tracks tevens de bonus track “Broken Clocks” bevatten, twee videoclips van de songs “Buried At Sea” en “Always” en een tourverslag. Helaas valt hierover niet te oordelen omdat deze op mijn promo exemplaar ontbreken. Voor wie de band nog niet kent moet zeker hun myspace pagina eens bezoeken waar enkel songs van het meest recente album te beluisteren zijn.

01. Buried At Sea

02. Hunt Them Down

03. You'll Find Safety