Alice Cooper Along Came a Spider

Steamhammer / SPV

Website : Alice Cooper

Een man als Alice Cooper behoeft natuurlijk geen introductie. Sinds de jaren '60 bestookt hij ons regelmatig met nieuw plaatwerk en eind juli ligt nummer 30 in de winkel: "Along Came a Spider". Het is opnieuw een conceptalbum geworden met een sinister thema: De nummers op dit album worden verteld vanuit de ogen van een seriemoordenaar die de bijnaam "Spider" heeft omdat hij zijn slachtoffers in zijde wikkelt. Een typisch shockrock thema dus, en hoewel we tegenwoordig natuurlijk wel wat meer gewend zijn dan in de jaren ’60 ademt het hele album door de combinatie van teksten, muziek en die kenmerkende Alice Cooper stem dat typische sfeertje van een serial killer film.

Vooral de opening van het album is muzikaal gezien erg sterk. “I Know Where You Live” begint met een kort gesproken intro waarna een lekker gitaartje en een lekker drumritme invallen. Ritme is sowieso een sterk punt op dit nummer wat lekker blijft swingen. Hierna is het met “Vengeance Is Mine” direct de beurt aan een van mijn favoriete nummers van dit album: lekker slepend midtempo met opvallend zware gitaren en die typisch vuige Alice Cooper zang, bovendien krijgen we op deze track ook nog eens een gitaarsolo van Slash, heerlijk. “Wake The Dead” opent weer met zo’n opvallend sterk ritme dat je er haast blij van wordt, als het niet zo’n sinister onderwerp zou betreffen. Overigens is dit nummer mede geschreven door Ozzy Osbourne, die we ook nog horen op de harmonica. Op “Catch Me If You Can” krijgen de gitaren weer wat meer aandacht, toch wel opvallend dat ondanks het klassieke Alice Cooper geluid het album toch modern klinkt, de goede productie komt zeer zeker tot zijn recht. “Your Feminine Side” is ook weer zo’n lekkere rocker, een beetje fout weliswaar door het handjeklap en het koortje aan het einde van dit nummer maar lekker fout moet natuurlijk kunnen. “Wrapped in Silk” is van begin tot einde een feest der herkenning: ouderwetse rock 'n roll en een uitstekende meezinger.

Natuurlijk ontbreekt de typische Cooper-ballad niet op dit album: “Killed by Love” is vooral leuk voor de afwisseling en om het tempo van dit album een beetje te breken maar verder niet heel erg bijzonder. Gelukkig komt er in “I’m Hungry” weer wat tempo terug en horen we weer dat bekende feelgood toontje mét dat sarcastische ondertoontje; raakvlakken met het oudere werk zijn hier talrijk. Op “The One that Got Away” horen we weer die stevige gitaren en hoewel dit de muziek er niet naar is om volledig los te gaan staat het muzikaal gezien stevig genoeg om de autoraampjes te laten zakken. “Salvation” begint wat meer ingehouden maar ontvouwt lekker theatraal met een mooi gezongen refrein en prima gitaren. Al met al is het een prima opmaat voor de grote finale; die krijgen we dan ook middels “I Am The Spider”; stevige gitaren en een haast hypnotiserend slepend ritme met refrein. Het verhaal krijgt hierin ook zijn climax met een gesproken verassend einde. Hoewel: het zou zomaar het bruggetje naar een eventueel vervolg kunnen zijn?

Natuurlijk is er sinds de begindagen van Cooper het nodige veranderd en hebben we veel meer dit soort theatrale shockrock acts voorbij zien komen. Het album blijft ook muzikaal gezien redelijk binnen de lijntjes en knalt er nergens écht uit. Echter de klassieke rockacts van weleer staan op dit moment weer volop in de belangstelling en een man als Alice Cooper verdient dan ook deze aandacht: al met al kunnen we concluderen dat hij nog lang niet uitgerangeerd is en er zeker nog toe doet in hardrockland. Ook al is het album voor huidige begrippen wat aan de korte kant: zeker voor een conceptalbum is net 44 minuten tegenwoordig wat mager. Maar goed kwaliteit gaat voor mij nog altijd boven kwantiteit: en daar zit het wel goed. Als geheel is het gewoon een degelijk album en hoewel er misschien wat weinig echte uitschieters tussen zit is het zeker een geslaagd album te noemen. (Ben Holster)

01. Prologue-I Know Where You Live
02. Vengeance Is Mine
03. Wake the Dead