A Poetic Yesterday A Little South Of Zero

Rising Records

A Poetic Yesterday

Het uit Engeland afkomstige screamo/post hardcore band A Poetic Yesterday werd in het najaar van 2005 opgericht en inmiddels heeft de band een aantal succesvolle shows in de UK afgewerkt. In 2007 wist de band een deal te sluiten met Rising Records. Het debuutalbum ‘A Little South Of Zero’ zal op 24 oktober verschijnen en werd net als dat van labelgenoten Early Grave, Nato en Open The Skies geproduceerd Mark Daghorn in samenwerking met Karl Groom, het vaste duo voor de nieuwe producties van Rising Records. Het album werd opgenomen in de The Red Farm House en gemixt in de Thin Ice Studios door Karl Groom.

Na het korte intro ‘A Little South Of Zero’ dat naadloos overgaat in ‘Firefightersfightfires’ schiet de band uit de startblokken. Wat A Poetic Yesterday ons brengt op dit album is uitstekend drumwerk, krachtige gitaarlijnen en veelal emotionele zangpartijen die worden afgewisseld met de nodige screams, luister maar eens naar een song zoals “. Tony Jaa Will Kick Your Ass”. Ook de rest van het album staat vol met screamo/emocore gemixt met enigszins melodieuze invloeden dat op geen enkel moment echt spannend wordt en dat is dan ook het allergrootste probleem. De band weet op zich goede songs te schrijven en kunnen op zich best redelijk spelen maar de songs blijven niet echt hangen. Enkele songs die mij nog wel kunnen bekoren zijn onder meer “Countdown Vs Catch Phase Jeremy Kyle“ en “Skellatella“ maar een song zoals “My Hairstyles Define Me” of het akoestische “I Can Sea The Seller“ had voor mij totaal niet gehoeven.

Verder valt er op het geluid van ‘A Little South Of Zero’ niet zoveel aan te merken, met dit debuut weet A Poetic Yesterday dan ook een degelijk album af te leveren dat ook nog eens is voorzien van zeer fraai artwork.

01. A Little South Of Zero
02. Firefightersfightfires
03. Countdown Vs Catch Phase Jeremy Kyle