36 Crazyfists The Tide And Its Takers

Ferret Music / Suburban

Website : 36 Crazyfists

Het oorspronkelijk uit Alaska afkomstige 36 Crazyfists zal op 26 mei hun inmiddels vijfde volwaardige album (inclusief het in eigen beheer uitgebrachte debuutalbum) uitbrengen via Ferret Music. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Rest Inside The Flames’. De release van het nieuwe album heft inmiddels wat voeten in de aarde gehad, door vertragingen in het opname proces was de band genoodzaakt de release data tot twee maal toe uit te stellen, de eerder geplande Europese toer met Bullet For My Valentine heeft hier ook onder moeten lijden en is inmiddels ook uitgesteld. Het album werd geproduceerd door gitarist Steve Holt, de eindmix lag in handen van Andy Sneap.

Het album opent met het snelle, agressieve “The All Night Lights”, waar zanger Brock Lindow brute grunts afwisselt met cleane zangstukken, de gitaarriffs en strakke drumpartijen zijn verder ook prima in orde. “We Gave It Hell” is dan een melodieuze mid-tempo song met een catchy refrein, “The Back Harlow Road” begint dan nog wat rustig maar gaat als over in een behoorlijk heavy nummer. Het volgende “Waiting On A War” is dan weer wat rustiger en melodieuzer, deze song is tevens een aangename afwisseling van al het geweld dat de band ten toon spreid. “Only A Year Or So... “ is een van de minste nummers op het album, de gesproken tekst aan het begin van de song bevalt mij het mist en het nummer mist verder de kracht die op het overgrote deel van het album wel aanwezig is. “Absent Are The Saints”, is dan weer een snel up-tempo song met beukend gitaarwerk en straffe drumpartijen, zanger Brock Lindow klink verder heerlijk agressief en de kracht straalt van deze song af. Het volgende “Vast And Vague” is dan weer wat melodieuzer dan voorganger. Tijdens “When Distance Is The Closest Reminder” doet de begin riff me wat aan Iron Maiden denken, de song gaat echter al snel over op het vertrouwde geluid zoals we van de band gewend zijn. De laatste twee songs van het album wijken wat af van de rest van het materiaal op het album, “Northern November” is een rustige midtempo track met voornamelijk cleane vocalen en gecontroleerd rum en gitaarwerk. Het afsluitende titelnummer “The Tide And Its Takers” is een ingetogen akoestische track.

Met ‘The Tide And Its Takers’ heeft 36 Crazyfists een sterk album opgenomen en is daarmee een van de betere in de carrière van de band, het geluid is prima in orde en is helder en fris.
Wat verder opvalt, is dat een aantal songs op het album een stuk rustiger zijn dan op de voorgangers, vooral de screams van zanger Brock Lindow zijn minder vaak aanwezig, daarentegen zit er wel een stuk meer melodie in zijn stem en staan de drums en basspartijen wel een stuk vetter in de mix. Verder detail is dat de fraaie albumcover werd getekend door Sons of Nero, deze designers hebben eerder werk afgeleverd voor bands zoals In Flames, Every Time I Die en The Human Abstract.

Voor wie alvast een voorproefje wil horen kan terecht op de myspace pagina van de band en tevens zal de band binnenkort het album live promoten, zo zal de band onder andere op 18 juni live te zien zijn in Tivoli de Helling te Utrecht en op het Belgische Graspop festival.

01. The All Night Lights
02. We Gave It Hell
03. The Back Harlow Road