Zofos Lore Unfolds

Christhunt Productions

Website : Zofos

Erg knap, je band oprichten en in datzelfde jaar nog een plaat uitbrengen. Zeker als je zelf ook nog eens alle instrument onder handen neemt en zingt. Maar niks is kennelijk een uitdaging voor de heer Athalwulf. Want deze meneer uit Griekenland is al langer bezig met muziek maken. Helaas gebeurd dat voornamelijk in foute NSBM-bandjes. Maar Zofos, wat 'de duisternis van de onderwereld' in Homerisch Grieks betekent, is een band die zich richt op de natuur en goden, en is dan ook onder de pagan black metal-noemer te scharen.

Wat is er dan zoal te vinden op ‘Lore Unfolds’? Stiekem vrij degelijke black metal, goed uitgevoerd en vooral helder geproduceerd. De riffs zijn vrij aanstekelijk en wekken in combinatie met het gebruik van keyboards het idee op alsof we nu door het bos dwarrelen op zoek naar oude mystieke plekken. Afwisseling is er genoeg te vinden. Is “Encounter With The Sylvan Gods” nog een doordravend nummer, opvolger “The Gate To Entrodden Lands” doet het rustiger aan en hierin wordt ook gebruik gemaakt van hele rustige, akoestische stukken gitaar om zo extra kracht bij te zetten. De andere nummers kennen een mix tussen deze twee uitersten en weten dat uiterst effectief te doen. “In Ambient Nature” is zoals de titel al een beetje verraad een instrumenteel nummer. Veel atmosferische passages worden afgewisseld met degelijke en de heel herkenbare black metal die op dit album overal is te vinden.

Na 34 minuten is de koek al weer op. Maar Zofos heeft wel degelijk een indruk achtergelaten. De muziek is vrij herkenbaar, de riffs zijn goed, alsmede de uitvoering van het geheel. Niet dat dit een grote band zal worden, allesbehalve, maar een goede plaat is het wel degelijk. (Thomas van Golen)

01. Wolfscarred
02. Encounter With The Sylvan Gods
03. The Gate To Untrodden Lands