Xystus Surreal

The Electric Co / Universal

Website : Xystus

Enkele maanden gelede kwam het nieuwe Xystus album ‘Surreal’ uit via het The Electric Co. label, echter door onvoorziene redenen ontvingen we het album pas enkele weken geleden van drummer Ivo van Dijk. De band werd zo’n acht jaar geleden opgericht in Den Bosch, op de dat moment bestaat de band nog uit een zeer enthousiaste groep nog zeer jonge muzikanten en al snel weet de band een deal in de wacht te slepen met The Electric Co. en wordt in 2004 het debuutalbum ‘Receiving Tomorrow’ uitgebracht. Deze release kon op zeer positieve kritieken rekenen van zowel de nationale pers als ook de steeds groter groeiende schare fans. De band heeft er inmiddels een groot aantal optredens opzitten met bands zoals Autumn, Epica en After Forever en heeft daarmee veel ervaring opgedaan dat goed te horen is op deze nieuwe release.

Het album opent met het redelijk snelle “R.O.C.” en wordt vervolgd met “My Chrysalis”, een afwisselende song met symfonische passages, hakkende gitaarpartijen en stevige drumbeats en is daarmee een van de betere songs op het album. Ook de rest van de songs bevatten het frisse geluid en de band blijft me ook op dit album opnieuw verbazen door het eigenzinnige geluid. De band weet op een uitstekende manier verschillende invloeden uit onder andere de progressieve hoek als ook uit de symfonische en powermetal hoek samen te voegen tot sterke songs die verder goed in het gehoor liggen, luister maar eens naar songs zoals “Run & Hide”, het rustige en ingetogen “Holding On To Better Days” of het snelle “Voltage”. Wat betreft het zangwerk van Bas Dolmans heb ik eigenlijk niets op aan te merken, deze zijn voor Nederlandse begrippen meer dan goed waarmee de band toch ook een eigen geluid weet te creëren. Ook de rest van de band weet te overtuigen en dat is goed merkbaar tijdens de vele instrumentale stukken op het album, vooral het krachtige en afwisselende drumwerk van Ivo van Dijk mag er zijn. Verder bevat het album gastbijdragen van onder andere Coen Janssen (Epica) en Willem Verwoert (Silent Edge). Het epische nummer ‘Surreal‘ bestaat vervolgens uit een zestal delen die in totaal zo’n twintig minuten klokken, snelle passages worden afgewisseld met theatrale melodische stukken en Xystus laat met deze song meer dan eens horen waar de band voor staat en sluit daarmee het album dan ook waardig af.

Na het beluisteren van het album blijft het nog steeds moeilijk om Xystus in een hokje te plaatsen, de band heeft de nodige klasse om als progressieve band door het leven te gaan, maar het album bevat naast deze elementen toch ook invloeden uit de symfonische en power metal hoek. Het album werd geproduceerd door Ivo Severijs en gemixt door Oscar Holleman (Within Temptation, After Forever, Krezip) die het album van een zeer fris en helder geluid heeft voorzien en dat is dan ook een van de sterke punten van het album. Fans van bands zoals Ayreon, Rush, Kamelot, Symphony X en het oude werk van Dream Theater moeten dit album zeker eens gaan beluisteren, klasse!!!

01. R.O.C.

02. My Chrysalis

03. Whole In Pieces