Within Temptation The Heart Of Everything

Sony / BMG

Website : Within Temptation

Afgelopen 12 maart kwam het vierde Within Temptation album ‘The Heart Of Everything’ uit via Sony/BMG, het album is de opvolger van het in 2004 uitgebrachte ‘The Silent Force’. Het album is opnieuw tot stand gekomen met de medewerking van Daniel Gibson en werd gemixt door Stefan Glaumann, die o.a. bekend is van zijn werk met Rammstein.

Na het uitkomen van het ‘Mother Earth’ album in 2000 is Within Temptation niet meer weg te denken uit de Nederlandse metalscene, de van dit album afkomstige single “Ice Queen” werd geheel onverwacht een hit, hij was al een half jaar uit toen radio 3FM hem uitkoos als Megahit en het balletje ging rollen. De band speelde vervolgens op alle grote festivals Rock Werchter, Dynamo, Waldrock en Graspop en toerde uitgebreid door Europa en wist zo een grote schare fans op te bouwen. In 2004 kwam de opvolger ‘The Silent Force ‘ uit en had de band inmiddels bij platenmaatschappij Sony/BMG getekend. Met dit album richt de band zich meer op het bereiken van nieuwe successen. Naast het bijna geheel verloren gegaan van de harde gitaren, is ook de stem van zangeres Sharon den Adel een stuk ingetogener, waardoor de CD veel minder extreem is dan zijn voorgangers en meer gericht op het grote publiek. Mede door de professionele videoclips van “Stand My Ground”, “Memories” en “Angels” weet de band definitief in Europa door te breken en is Within Temtation in korte tijd uitgegroeid tot Nederlands bekendste muzikale exportproduct.

Het nieuwe album gaat van start met de song “The Howling”, een donkere, melancholische song in de herkenbare stijl van Within Temptation met zangkoren en de ondersteuning van een orkest, wat verder meteen opvalt, is dat de gitaren meer op de voorgrond staan dan eerder werk van de band. Het volgende “What Have You Done”, de eerste single van het album is inmiddels niet meer weg te slaan van clipzenders zoals MTV en TMF. Het duet met Life Of Agony frontman Keith Caputo is een sterke song, echter deze song heeft hierdoor wel wat weg van het Amerikaanse Evanescence nummer “Bring Me To Life”. Met “Frozen” heeft de band opnieuw een prachtige ballad opgenomen in de stijl van het van het vorige album afkomstige “Angels”. Tijdens “Our Solemn Hour” wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de nodige achtergrond geluiden dat het nummer zeker ten goede komt. “The Heart Of Everything“ is opnieuw een bombastische song met koor, orkest en klassieke zang en een zeer krachtig zingende Sharon, een op en top melodieuze gothic song. Het volgende “Hand Of Sorrow”is dan een van de snelste nummers op het album waarbij de band teruggrijpt op het ‘Mother Earth’ album. Tijdens het wat experimentele “The Cross” krijgen we vervolgens een zeer divers zingende Sharon te horen. Verder komen we dan nog het bombastische “Final Destination” tegen en maakt de band tijdens het nummer ‘All I Need’ voor het eerst gebruik van akoestische en cleane gitaren als basis voor een song en het nummer “The Truth Beneath The Rose’, dat gebaseerd is op het verhaal van “The DaVinci Code” is daarentegen opnieuw als vanouds, bombastisch met daaroverheen de frisse stem van Sharon. Het album wordt vervolgens afgesloten met de pianoballad “Forgiven”.

Within Temptation heeft met ‘The Heart Of Everything’ heeft de band een uitstekende opvolger van ‘The Silent Force’ uitgebracht, op het album staan enkele zeer sterke song die geheel in de lijn der verwachting liggen en heeft de band de perfecta balans gevonden. Verder is het album wat meer gitaargericht dan zijn voorganger en knalt het album heerlijk mede veroorzaakt door de vette productie. Binnenkort zal de band de oversteek naar het grote Amerika maken en met deze release is het voor de band daar dan erop of eronder. Verder heeft de band gebruik gemaakt van een aantal extra elementen zoals de nodige achtergrond geluiden, is het album wat meer gitaargericht en heeft de band voor het eerst gebruik gemaakt van akoestische/cleane gitaren.

Op de digipack versie zit ook een enhanced deel en bij het invoeren in je computer, krijg je toegang tot allerlei extra’s en blijf je optimaal op de hoogte omtrent de band en krijg je toegang tot exclusief beeld- en luistermateriaal. Ook kun je daar kans maken op tickets en gesigneerde spullen van de band.

01. The Howling
02. What Have You Done
03. Frozen