Winds Of Torment Delightning In Relentless Ignorance

Mascot Records

Website: Winds Of Torment

Het Franse Winds Of Torment wist na het winnen van een bandwedstrijd in 2005 een deal binnen te slepen met Mascot Records, hierop bracht de band het grootse deel van 2006 in de oefenruimte door en kwam enkele maanden gelden het debuutalbum ‘Delightning In Relentless Ignorance’ uit. De band brengt afwisselende, melodieuze, progressieve death-thrash metal voorzien van zowel brute als cleane zangpartijen en ook akoestische passages worden niet geschuwd.

Het album opent met het niet veel zeggende akoestische intro “Of Solemn Emptiness”, maar hierna schiet de band toch echt uit de startblokken met het stevige en redelijk complexe “Devoid of Essence”. De song bevat naast de brute zangpartijen, snelle dubbele baspartijen, en enkele twinsolo’s ook de nodige rustpunten en is met ruim zes minuten dan ook een zeer degelijke song te noemen. Het volgende “My Daydreams' Specters” bevat de nodige invloeden van de latere werkjes van Death die worden gemixt met wat modernere invloeden van bands zoals landgenoten Scarve en Gojira. Winds Of Torment weet vooral felle, agressieve passages af te wisselen met rustige akoestische partijen dat goed hoorbaar is tijdens het ruim zeven minuten durende “Swallowing The Ashes Of Guilt” waardoor de band ook wel wat wegheeft van een band zoals Opeth. Wat verder opvalt in negatieve zin is het Franse accent van zanger Xavier dat vooral goed merkbaar is tijdens de cleane zangpartijen. Tegen het einde van het album vinden we dan nog het snelle en thrash getinte “Rules Overload” waarna het outro “Within The Last Rays” het album afsluit.

Met ‘Delightning In Relentless Ignorance’ heeft de band een degelijk debuutalbum weten af te leveren met voldoende afwisseling. Het album werd in september 2006 openomen, gemixt en gemasterd in de Kohlekeller Studio in Seeheim, Duitsland onder leiding van Kristian Kohlmannslehner die het album een heldere en vette sound heeft meegegeven. Verder laat de band horen hun instrumenten meer dan voldoende te beheersen, echter de band zal op het volgende album meer aandacht moeten besteden aan het componeren van songs, na het album een aantal maal beluisterd te hebben krijg ik een beetje het idee dat de band heeft geprobeerd zoveel mogelijk riffs achter elkaar te plakken om zo tot een interessante song te komen waardoor het eigen imago en bandgeluid ver te zoeken is Verder moet gezegd worden dat het artwork er degelijk uitziet en met een beetje meer een eigen sound en de nodige tour support zal de band het uiteindelijk wel kunnen maken. Al met al zeer degelijk debuutalbum dat de liefhebber van progressieve death-thrash metal zeker zal kunnen bekoren!!!

76/100

01. Of Solemn Emptiness (Intro)
02. Devoid Of Essence